Charles Explorer logo
🇬🇧

Selected chapters of World Literature 2

Class at Catholic Theological Faculty |
KDKU284

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Letní semestr  

Futurismus

Středoevropský prostor v německy psané literatuře

Středoevropský prostor – pražská německá literatura

Středoevropský prostor – maďarská literatura

Meziválečné období v angloamerické literatuře

Meziválečné období v ruské literatuře 7.     Angloamerická reakce na druhou světovou válku v literatuře, totalitu

Obraz holocaustu v literatuře. Problém viny.

Angloamerická literatura po roce 1945

Francouzský existencialismus

Absurdní drama

Magický realismus

Postmoderna, její filozofická podstata. Rozbor postmoderního textu.  

Tituly k četbě (první kurzívou vždy povinný, další dobrovolné):

Letní semestr  

Futurismus

Marinetti, Filippo Tommaso: Manifest futurismu  

Marinetti, Filippo Tommaso: Osvobozená slova

Chlebnikov, Velemir: Zakletí smíchem

Majakovskij, Vladimir Vladimirovič: Oblak v kalhotách  

Středoevropský prostor v německy psané literatuře

Roth, Joseph: Pochod Radeckého  

Bernhard, Thomas: Je to komedie? Je to tragédie? Povídky.

Musil, Robert: Zmatky chovance Törlesse

Broch, Hermann: Náměsíčníci

Canetti, Elias: Zachráněný jazyk: Příběh jednoho mládí  

Středoevropský prostor – pražská německá literatura

Meyrink, Gustav: Golem  

Kafka, Franz: Zámek

Kafka, Franz: V kárném táboře

Kafka, Franz: Proces

Kafka, Franz: Popis jednoho zápasu

Werfel, Franz: Ne vrah, zavražděný je vinen  

Středoevropský prostor – maďarská literatura

Márai, Sándor: Svíce dohořívají  

Horváth, Ödön von: Hry

Márai, Sándor: Zpověď

Örkény, István: Třináctý zpěv

Závada, Pál: Jadvižin polštář  

Meziválečné období v angloamerické literatuře

Hemingway, Ernst: Fiesta  

Miller, Henry: Obratník Raka

Steinbeck, John: O myších a lidech

Joyce, James: Portrét umělce v jinošských letech

Lawrence, David Herbert: Milenec lady Chatterleyové

Woolfová, Virginia: K majáku  

Meziválečné období v ruské literatuře

Bunin, Ivan: Temné aleje  

Babel, Isaak: Rudá jízda

Brodskij, Josif: Římské elegie

Brodskij, Josif: Konec krásné epochy

Cvětajevová, Marina: Pogrom života

Jesenin, Sergej: Nářek harmoniky  

Angloamerická reakce na druhou světovou válku v literatuře, totalitu

Orwell, George: Farma zvířat  

Clavell, James: Král Krysa

Heller, Joseph: Hlava XXII

Ryan, Patrick: Jak jsem vyhrál válku  

Obraz holocaustu v literatuře. Problém viny.

Kertész, Imre: Člověk bez osudu. Academia, Praha 2003.  

Kertész, Imre Kadiš za nenarozené dítě. Academia, Praha 2004.

Styron, William: Sofiina volba

Spiegelmann, Art: Maus  

Angloamerická literatura po roce 1945

Amis, Kingsley: Šťastný Jim  

Osborne, John: Komik

Amis, Kingsley: Egyptologové

Kerouac, Jack: Na cestě

Allen Ginsberg: Kvílení  

Francouzský existencialismus

Camus, Albert: Cizinec  

Sartre, Jean Paul: Zeď

Sartre, Jean Paul: Mouchy

Camus, Albert: Mor

Camus, Albert: Pád    

Absurdní drama

Beckett, Samuel: Čekání na Godota  

Beckett, Samuel: Poslední páska

Stoppard, Tom: Rosenkrantz a Guildenstern jsou mrtvi

Ionesco, Eugène: Plešatá zpěvačka  

Magický realismus

Márquez, Gabriel García: Kronika ohlášené smrti  

Bulgagov, Michail: Mistr a Markétka

Grass, Günter: Plechový bubínek

Borges, Jorge Louis: Zrcadlo a maska  

Postmoderna, její filozofická podstata. Rozbor postmoderního textu

Fowles, John: Francouzova milenka  

Fowles, John: Sběratel

Kundera, Milan: Nesmrtelnost

Eco, Umberto: Jméno růže

Ajvaz, Michal: Druhé město

Annotation

Course Selected chapters of World Literature 1–2 provides students a basic knowledge of important works and artistic movements belonging to the history of world literature. Chronologically arranged lectures form the framework within which the changes in the theme, genres and poetics of individual periods and authors of the 19th and 20th centuries can be observed.

Students will become acquainted with the significant authors of the time, but will also solve the relationship man versus the world. The course emphasizes the reading of specific works.

It is recommended that students read them as homework.