Přednáškový cyklus je rozdělen do třech tématických okruhů: I. Tradiční (peripateticko - analytická) epistemologie; II. Novověká epistemologie; III. Kritika novověké epistemologie
I. Tématický okruh
Problematika předmětu epistemologie; problematika metody; metafyzické předpoklady epistemologie (V rámci uvedených tématických okruhů bude porovnán tradiční peripateticko - analytický přístup s přístupem novověkým).
Problém vědění: poznávací úkony, vědění jako habitus, jak se projevuje vědění, dělení vědění.
Vztah lidské mysli k pravdě: nevědění, neznalost, pochybnost, mínění, jistota.
Jistota: příčiny jistoty a její dělení.
Víra jako zdroj poznání: víra přirozená a nadpřirozená.
II. Tématický okruh
Skepticismus: charakteristika a jeho dějiny
Descartovo překonání skepse: metoda hledání nezpochybnitelného základu, kritická jistota.
Problematika původu lidského poznání: racionalismus proti empirismu (vrozené a získané ideje).
Vztah mezi poznávajícím subjektem a poznávaným předmětem: kritický realismus, idealismus, skepticismus.
Kantovo překonání skepse: smíření racionalismu a empirismu, rozdělení soudů, epistemologie jako hledání předpokladů našeho poznání.
Fichteho kritika Kanta: vznik filosofie identity.
III. Tématický okruh
Řešení problému skepse po obratu k jazyku (skeptický postoj je neslučitelný s jazykovou praxí)
Pojetí omylu: nesprávné pojetí omylu jakožto zdroj novověk é epistemologie.
Problematika předmětu poznání (kritika novověké koncepce, podle níž je bezprostředním předmětem poznání mentální reprezentace).
Cílem přednáškového kurzu je filosoficky prokázat schopnost člověka postihnout svým poznáním objektivní realitu a formulovat o ní za určitých podmínek i jisté, pochybnostem nepodléhající poznatky. Při výkladu budu spojovat hledisko systematické s historickým.
Budu přitom vycházet z bohaté tradice aristotelského realismu a dále z některých proudů současné analytické epistemologie. Kriticky se vymezím vůči myšlenkovým proudům, které vznikly v období novověku.