Sylabus Seminář 2: 1/ 18.2. Úvod do českého politického myšlení. Požadavky k zápočtu a písemným pracím. 2/ 25.2. Česká politika let 1848-1891. 3/ 4.3.
Liberálně-konzervativní tábor v 19. století. 4/ 11.3. Vznik nových politických stran na konci 19. století. 5/ 18.3.
První světová válka a Československá republika. 6/ 25.3. Hlavní politické proudy v ČSR a jejich osobnosti. 7/ 1.4.
Politický a integrální katolicizmus. 8/ 8.4. Komunistické a fašistické proudy v ČSR. 9/ 15.4. Druhá republika a rozklad tradičních hodnot.
Politické myšlení v době Protektorátu Čechy a Morava. 10/ 22.4. Třetí republika 1945-1948. 11/ 29.4. České politické myšlení v době komunistického režimu I. 1948-1989. 12/ 6.5. České politické myšlení v době komunistického režimu II. 1948-1989. 13/ 13.5. České politické myšlení po roce 1989 a pokus o vyřešení česko-slovenské otázky. 14/ 20.5.
Závěrečné shrnutí.
Cílem tohoto předmětu je především příprava závěrečné bakalářské práce studenta. Předmět obsahuje navazuje na Úvod do studia s proseminářem I. a II.
Obsahovou náplň bakalářského semináře lze rozdělit do tří tématických celků, jimž bude ve výuce věnována zhruba rovnocenná pozornost: 1. prohloubení a praktické využití znalostí získaných v předmětu Úvod do studia s proseminářem. V tomto směru půjde především o praxi psaní odborných textů.
Student se naučí zpracovat odbornou recenzi pro tisk, odbornou studii, která bude základem bakalářské práce, a příp. další formy textů, s nimiž může běžně přijít do styku během své vědecké činnosti. 2. obeznámení se soudobými badatelskými trendy v historiografii. Tato část klade důraz na samostatné studium převážně zahraničních textů, které jsou metodologicky invenční či jinak zajímavé a které se týkají studentovy chystané bakalářské práce.
Student by měl během studia připravit jednak písemné abstrakty vyučujícím doporučených textů a jednak ve formě referátu seznámit ostatní členy semináře s metodologickými přístupy, jež byly užity v daném textu. 3. příprava bakalářské práce. Tato část je zaměřena na samostatnou badatelskou práci studenta, která bude průběžně připomínkována pedagogem.
V letním semestru každého ročníku by měl student vystoupit s prezentací badatelských výsledků svého studia. Během II. ročníku zpracuje své téma v podobě standardního vědeckého článku (cca 15 normostran), který se stane východiskem jeho bakalářské práce.
V kurzu je kladen důraz na vyváženost archivního studia a studia soudobé metodologické literatury.