Charles Explorer logo
🇬🇧

Spirituality and History of Religious Orders I.

Class at Catholic Theological Faculty |
KHIS300

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. vznik řeholních řádů

2. mnišské řeholní řády

3. kanovnické řeholní řády

4. řeholní řády ostatní

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem semináře je seznámit studenty s významem a postavením řeholních institucí v raně novověké společnosti, se základními formami a s pravidly řeholního života, a se specifickým působením řeholních řádů v českých zemích. Po absolvování semináře by měl student umět základním způsobem interpretovat fakta a začlenit do

širšího kontextu poznatky týkající se této problematiky, s nimiž se bude ve studiu i profesním životě dále setkávat

(nejen tedy v oboru historie, ale např. i literatury nebo dějin umění). Těžiště semináře bude spočívat v četbě vybraných textů; každý semestr by byl zaměře na konkrétní text, přičemž je předpoklad, že texty by se neopakovaly.

Vzhledem ke studijnímu programu se počítá s četbou moderních edic jazykově českých textů, s ohledem na připravenost studentů je možné zvážit i četbu dobových českých tisků.

První dvě dvouhodinovky by byly věnovány úvodu do tématu, tj. studenti by byli seznámeni s fenoménem řeholního

života v raném novověku a s působením řeholních institucí v českých zemích s důrazem na období po 1620 – 80. léta 18. století. Tyto dvouhodinovky by se opakovaly vždy na začátku školního roku, s modifikacemi případně i na začátku semestru. Třetí dvouhodinovka by byla věnována obecnému úvodu ke konkrétnímu textu a zadání referátů.

Jako studijní text se osvědčila v akademickém roce 2020-2021 česky psaná kronika plzeňských dominikánek

(přepis vybraných částí poskytne studentům vyučující). Pro zpracování referátů se předpokládá výběr kratších, tematicky zaměřených částí textu, k nimž by studenti kromě všeobecné studijní literatury dostávali doporučené ještě další tituly. Referáty budou studenti zpracovávat ve formě krátkého komentáře k zadanému úseku textu, po referátu bude následovat diskuse a rozšiřující výklad vyučující. Závěrečná dvouhodinovka by byla věnována shrnutí poznatků z četby s aktivní účastí studentů (diskuse). Podle časových možností by v rámci jedné dvouhodinovky mohla proběhnout tematicky zaměřená exkurze (nejvýš jednou za semestr).