Obsah:
Náboženská výchova: pojem, místa náboženské výchovy, přístupy k náboženské výchově (etická výchova, religionistický přístup, křesťanská výchova), vzájemný vztah mezi místem, přístupem a cílem náboženské výchovy.
Vývoj náboženské pedagogiky ve 20. stol., zejména chápání pojmu "didaktika náboženské výchovy". Odlišnost a komplementarita náboženské výchovy ve škole a křesťanské výchovy ve farnosti a v církevní škole.
Výchova víry ve farnosti a v církevní škole: Boží pedagogie (obsah a význam pro praxi), princip věrnosti Bohu a člověku (jeho uplatnění); základní modely katecheze (stručná charakteristika, uplatnění).
Didaktika iniciační katecheze: katechumenátní model, mystagogická metoda, didaktika práce s Biblí a didaktika liturgické výchovy. Význam inkulturace. Role katechety v iniciační katechezi.
Didaktika trvalé výchovy víry: obsah a metoda trvalé výchovy víry a jejich komplementarita; přístupy ke katechezi s dospělými; role katechety v katechezi.
Náboženská výchova jako školní předmět: význam a cíle působení církve ve škole, platné předpisy pro školu (RVP, ŠVP, cílové kompetence žáků), samostatný předmět a podíl na obsahu průřezových témat; náboženská výchova v církevní škole; výchovný styl školy a jeho vztah k náboženské výchově.
Charakteristika a kritika současných didaktických modelů náboženské výchovy ve škole: didaktika založená na zkušenosti; didaktika založená na zkušenosti a korelaci; didaktika založená na hledání smyslu; hermeneuticko-komunikativní model. Role učitele v jednotlivých modelech.
Didaktické metody ve výuce náboženství. Využití metody rozvíjení kritického myšlení žáků, využití prvků pedagogiky zážitku, globální výchovy aj.
Předmět je povinný pro studenty denního studia magisterského oboru katolická teologie.
Obsahem předmětu je základní přehled didaktických přístupů k jednotlivým oblastem křesťanské náboženské výchovy a vzdělávání, a to k náboženské výchově ve škole a v křesťanském prostředí (rodina, farnost, církevní škola aj.). Studenti se naučí rozlišovat mezi jednotlivými přístupy a zvolit je v praxi s ohledem na účastníky edukačních programů.
The course provides a basic insight into didactic approaches to particular areas of Christian religious education: namely to religious education at school and in a Christian environment (family, parish, school and church). Students learn to distinguish between the different catechetical and didactical approaches and choose them in practice with regard to participants of educational programs.
Consultations are possible in English language.