1. Úvodní otázky 2. Dějinná ekleziologie 1) Biblické prameny a) Dějiny vyvoleného národa a jeho konstituování ve Starém zákoně (Praeparatio ecclesiae) b) Církev v Novém zákoně (Positio ecclesiae) 2) Církev v době církevních otců [G.B.
Mondin] a) Ekleziologie doby subapoštolské (Sv. Irenej, Origenes, Tertullián, Sv.
Cyprián) b) Ekleziologie doby patristické (Sv. Augustin, Dionýsus Areopagita) 3) Církev ve středověku a Byzanc [L.
Bouyer] 4) Církev a ekleziologie reformy [L. Bouyer] (Vývoj M.
Luthera, předkalvínovská reformace, Jan Kalvín, Anglikánské společenství, indipendenti, kongregacionalisté, metodistické církve a svobodné církve) 5) Katolická církev v 17. a 18. století (katolická reforma a protireformace, jansenismus, febronianismus a josefinismus) 6) J. A.
Möhler a J. H.
Newman 7) Obnova 19. století a) Protestantismus a evangelikální hnutí b) Renesance ruské ortodoxie c) Mezi 1. a 2. vatikánským koncilem 8) Základní pojetí Církve na 2. vatikánském koncilu (LG) 9) Závěr: ekleziogenese [Dianich] (údaje o MKČR registrovaných církvích a náboženských společnostech) 3. Systematická ekleziologie 1) Ecclesia de Trinitate a) Církev vztažena k Bohu Otci jako Boží lid b) Církev vztažena k Synu jako Tělo Kristovo c) Církev vztažena k Duchu svatému jako společenství [jednoty] Ducha svatého 2) Sanctorum communio a) Církev vytváří společenství b) Služebná správa společenství církve (ministerium) 3) Ecclesia viatorum - Ecclesia missa a) Společenství církve a poslání (misie) b) Přítomnost církve v dějinách světa - laikát. c) Eschatologická vloha církve a zasvěcený život. Na ekleziologii navazuje v LS kurs ekumenismu.
Jestliže pojednání o Církvi patřilo tradičně do oboru fundamentální teologie, bude na úvod vysvětleno, proč se dnes nachází v teologii dogmatické. Kurs bude rozdělen na dvě základní části. 1. Nejprve v tzv. dějinné ekleziologii budou probrány způsoby, jakými bylo tajemství Církve reflektováno v průběhu dějin: od dob novozákonních, přes dobu církevních otců, středověk, 16. století a novověk až k I. a II. vatikánskému koncilu. 2. Následuje vlastní teologická část: Církev je
"de Trinitate", svou konkrétní podobou jako "communio sanctorum", která má svůj podstatně eschatologický rys jako
"ecclesia viatorum".