A. 1. Teologie jako agapé
Agapé je univerzální princip poznání, protože Bůh je milosrdenství, dobrota a věrnost, která se chce sdílet.
Klíčová slova: agapé, poznání, rozum.
Literatura: ZVĚŘINA, Josef. Princip, východiska, jevy lásky. In: týž. Teologie agapé I. Praha: Scriptum 1992, s. 9–24. 2. Úkol fundamentální teologie
Fundamentální teologie je vědecká disciplína, jejíž úkol je biblicky zakotven (1 Petr 3, 15b). Postupuje ve třech krocích (demonstratio religiosa, christiana, catholica).
Klíčová slova: apologie, apologetika, svědectví.
Literatura: WALDENFELS, Hans. Fundamentální teologie. In: týž. Kontextová fundamentální teologie. Praha: Vyšehrad 2000, s. 103–110.
B. 3. Bůh se zjevuje jako mysterium
Religionistika v 19. století znovuobjevila „posvátno“: mysterium tremendum et fascinans.
Klíčová slova: Bůh, religionistika, mysterium.
Literatura: SKALICKÝ, Karel. Náboženství v přístupu fenomenologickém. In: týž. Po stopách neznámého Boha. Svitavy: Trinitas 2011, s. 111–116. 4. Víra a rozumová kritika
„Víra je podstata toho, v co doufáme“ (Žid 11,1). Zatímco ve scholastice se rozvíjela rozumová reflexe víry, novověk přinesl její kritiku.
Klíčová slova: fides querens intellectum, sola fide, podstata křesťanství.
Literatura: WALDENFELS, Hans. Křesťanství a ateismus. In: týž. Kontextová fundamentální teologie. Praha: Vyšehrad 2000, s. 57–65.
Tamt éž. Teologie, filosofie a věda, s. 83–91.
Tamtéž. Vědění místo víry, 400–415. 5. Zjevení – pravdy víry
V boji s gnozí se postupně formuje křesťanská nauka jako soubor věroučných pravd. Rozlišujeme tři modely zjevení.
Klíčová slova: gnoze, modely zjevení.
Literatura: DULLES, Avery. Víra a zjevení. In: FIORENZA, Francis S. – GALVIN, John P. (eds.), Systematická teologie I, Římskokatolická perspektiva. Brno: CDK 1996, s. 105–145.
C. 6. Zjevení – Ježíš Kristus
Postava Ježíše Krista ve světle historických pramenů a v představách jeho současníků. Exkurs do historické kritiky: „Leben Jesu Forschung“.
Klíčová slova: mimokřesťanská svědectví, basileia, mesiášské představy.
Literatura: WALDENFELS, Hans. Otázka po Ježíšově životě. In: týž. Kontextová fundamentální teologie. Praha: Vyšehrad 2000, s. 291–305.
Tamtéž. Otázka po Ježíšovi, s. 250–257.
Tamtéž. Biblické přístupy – zmrtvýchvstání, s. 343–355. 7. Zjevení – celkový pohled
Tradiční pojímání zjevení jako souboru pravd (depositum fidei) rozšiřuje II. Vatikánský koncil učením o Božím sebesdělení.
Klíčová slova: instrukční model, apologetika, nouvelle théologie.
Literatura: WALDENFELS, Hans. Boží zjevení. In: týž. Kontextová fundamentální teologie. Praha: Vyšehrad 2000, s. 207–230.
D. 8. Fundamentální ekleziologie
Církev je založena na Ježíši Kristu. V Novém zákoně nalézáme různá pojetí církve, která však vykazují společné rysy.
Klíčová slova: tajemné tělo Kristovo, Boží lid, úřady v církvi, primát.
Literatura: WALDENFELS, Hans. Víra a společenství víry. In: týž. Kontextová fundamentální teologie. Praha: Vyšehrad 2000, s. 367–399. 9. Církev a tradice
Radostná zvěst s v církvi předává hlásáním, Písmem sv. a slavením svátostí. Tento proces neustálé transformace se nazývá tradicí a jeho smyslem je zachování učení, které církvi odevzdali apoštolové.
Klíčová slova: tradice, zvěstování, učitelský úřad.
Literatura: MÜLLER, Gerhard Ludwig. Médium teologie: víra církve. In: týž. Dogmatika pro studium a pastoraci. Kostelní vydří: KNA 2010, s. 52–92.
Předmět Fundamentální teologie postupuje klasickou metodou ve třech krocích. Po ověření bezrozpornosti Boží existence se zkoumá, jak se Bůh zjevuje v Ježíši z Nazareta, jak lze víru v Krista uvést do souladu s kritickým rozumem a jak se poklad víry uchovává v Kristově církvi.
Kurs je doplněn úvodní prezentací teologie agapé.