Kapitola 1.:
Úvod, cíle, tematický plán, pravidla plnění.
Nestátní neziskové organizace – vymezení, typy, zákonná opatření. Problémy a potřeby NNO.
Základy managementu, ekonomiky sociálních služeb, kvalita v sociálních službách v obecném měřítku zaměřená na efektivitu, dostupnost poskytování sociálních služeb z pohledu klienta, plátce, poskytovatele a vyšších a nižších územních správních celků. Silné a slabé stránky dostupnosti z pohledu kapacity, struktury a kvality sociálních služeb.
Význam dobrovolnictví v občanské společnosti, role dobrovolnictví v sociálních službách.
Kapitola 2.:
Základy podnikové ekonomiky a finančního řízení z pohledu top managementu a středního managementu. Základy řízení managementu kvality v sociálních službách. Modely řízení kvality v sociálních službách a jejich implementace v sociálních službách. Strategické řízení změny v systému kvality v sociálních službách.
Využití marketingu v sociálních službách, metody personálního řízení, projektového managementu v sociálních službách. Marketing, jeho pojetí a význam v sociálních službách.
Case manager jako klíčová osoba pro klienta. Case management – nástroj na odhalování potřeb klientů v regionu, plánování a vyhodnocování fungování služeb, tak aby byla péče na místní úrovni návazná, koordinovaná, finančně efektivní a vytvářela podmínky pro poskytování kvalitních služeb.
Cílem předmětu je seznámit studenty s terminologií, legislativním zakotvením a dalšími specifiky neziskového sektoru, který je nedílnou součástí vyspělé občanské společnosti.
Výše zmíněnými okruhy jsou:
• obecné vymezení terminologie neziskových organizacích, role ve společnosti, legislativní rámec a financování v kontextu sociální práce,
• obecné vymezení manažerské práce, strategické plánování, strategické řízení v kontextu sociální práce,
• specifická témata, která souvisí s organizováním sociálních služeb.
Studenti získají, vedle základních terminologických a legislativních poznatků, také aktuální poznatky z oblasti neziskového sektoru zasahující do hloubky jednotlivých problematik. Jednotlivé oblasti, které jsou uvedené výše, budou předávány v rámci struktury a) základní teoretické vymezení b) v rámci práce ve skupinkách (na setkáních), případně samostatně v rámci úkolů – c) prezentace / zhodnocení.
Získané znalosti a dovednosti v oblasti Managementu sociální práce představují základ pro profesní kompetence při řízení a realizaci moderní sociální práce jako celku.