Problémy komunikace s dlouhodobě uvězněnými během jejich výkonu trestu.
Úskalí vzájemného soužití během výkonu trestu (šikana, rasizmus, romská problematika).
Problematika vyu žití volného času ve výkonu trestu.
Otázka sebereflexe (přiznání viny, pokání, poměr pachatel - oběť).
Problémy integrace do společnosti po ukončení výkonu trestu (změna vnímání a reakcí odsouzených během výkonu trestu, problémy komunikace se členy rodiny, nemající zkušenost s výkonem trestu).
Pastorace má své kořeny již v pastýřských kulturách Orientu. Pastýř se tehdy staral o bezpečí stáda – stejně jako Hospodin se staral o izraelský národ. I do Nového zákona je motiv pastýře promítnut. Tam je dobrým pastýřem stáda Ježíš. „Pastorací se rozumí mnohotvárná činnost celého církevního společenství, podnícená Duchem Svatým“. Cílem pastorace je nabízená pomoc církve člověku vidět sebe a porozumět sobě ve světle víry. Pastorační cíle v dnešní době jsou takové, abychom pomáhali handicapovaným a potřebným skupinám lidí. Tato pomoc vyžaduje čím dál tím více určitou kvalifikaci, nikoliv tedy jen morální úroveň a osobní nasazení, a proto také větší specializaci např. k práci s ohroženou mládeží. Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a praxí rizikového jednání části populace, s problémy jedinců a skupin stojících na okraji společnosti a možnostmi sociální práce v postpenitenciární oblasti. Student získává znalosti pro pastorální teologii, dokáže na podkladě praktických dovednosti ovlivňovat vybrané oblasti delikvence a kriminality mládeže, a rozvíjí základní kompetence pro revitalizaci křesťanského života mládeže.
Během distanční výuky bude výuka probíhat v hodinách určených rozvrhem fakulty, formou přímé online výuky, pomocí nástroje MS Teams. Kód pro přístup do virtuální třídy studenti naleznou v rozvrhu fakulty.