Charles Explorer logo
🇨🇿

Komunikační dovednosti

Předmět na Husitská teologická fakulta |
L0072

Sylabus

Vlastní já a komunikace. Osobní profil člověka (kvalifikace, motivace, temperament).

Sebepojetí, sebeuvědomění, sebeodhalení (analýza vlastních projevů a postupů během rozhovoru, trénink empatie, význam sebeobětování). Metody sebepoznání (sebereflexe).

Osobní členění promluvy (vliv síly a melodie hlasu i tempa, frázování a umístění větného důrazu na působivost sdělení). Antistresové techniky (prevence syndromu vyhoření).

Techniky kooperativní komunikace. Možnosti a úskalí interpersonálních vztahů (předsudky, šest překážek v rozhovoru, komplexnost obohacení).

Pozitivní program (schopnost navázat kontakt s klientem, neverbální a paraverbální nástroje psychofyzického vyladění jednajících, prostředky psycholingvistiky). Neverbální prostředky přiblížení i obrany („zrcadlení“, „přesilové hry“).

Aktivní naslouchání (provázení a vedení, budování vzájemné důvěry, prevence nedorozumění). Argumentace a pseudoargumentace (čestné využití principů přesvědčovacího projevu, citlivost na pokřivená tvrzení a nedoložené důkazy).

Asertivní přístup (respekt klientova prostoru a uhájení si svého, racionalita a věcnost jednání). Zdvořilostní princip (řečová etiketa, zdvořilostní maximy, společenské vystupování ve vybraných situacích).

Anotace

Cílem předmětu je ověřit, doplnit a prohloubit komunikační schopnosti studentů pro sociální práci s různými skupinami klientů. Dále se předmět zabývá problémy kompetence v práci s lidmi, uvědomění si vlastní role a osobních dispozic v pomáhání.

Prostřednictvím konkrétních komunikačních technik předmět prakticky ozřejmuje, jak vykonávat práci s lidmi, aby přinášela užitek klientovi i uspokojení pracovníkovi. Součástí předmětu je i poznávání sebe sama, svého potenciálu i komunikačních bariér v jednání s druhými lidmi i toho, jak zlepšit své schopnosti pro vykonávání pomáhající profese.

Předmět poskytuje souvztažnost mezi teoretickými znalostmi a komunikačními dovednostmi studentů, vytváří dobré předpoklady k profesní komunikační kompetenci pro práci s různými klientskými skupinami.

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.