První polovina výuky je zaměřena více teoreticky, zacílena na pochopení základních pojmů jako komunita, komunitní práce, komunitní rozvoj, komunitní plánování, a dalších. Dále na poznání teoretických přístupů zejména skrze sociální práci, preferovaných hodnot a principů, s důrazem na princip občanské participace.
Druhá polovina výuky využívá více praktických zkušeností z českého prostředí, zaměřena je zejména na zkušenosti s komunitním rozvojem při organizování komunit v sociálně vyloučených lokalitách a při využívání nástroje komunitního plánování sociálních služeb, kterému se věnují kraje a obce spolu s dalšími důležitými aktéry na principu spolupráce zadavatelů, poskytovatelů, uživatelů a se zapojením veřejnosti.
Cílem předmětu je seznámit studenty s komunitní sociální prací v jejích rozličných podobách. Práce s komunitami má svojí historii, teorii i metodologii nejen v zahraničí, ale již také v České republice. Na komunitního pracovníka jsou s rozvojem komunitní práce kladeny čím dál větší profesní požadavky.
Znalosti a dovednosti získané v předmětu „pokročilá komunitní sociální práce“ pomohou studentovi získat kompetence pro jeho uplatnění v roli komunitního sociálního pracovníka.