Charles Explorer logo
🇨🇿

Rozvod v sociálně právní ochraně dětí

Předmět na Husitská teologická fakulta |
L0114

Sylabus

Rozvod, rozchod, rozpad rodiny.

Péče o dítě v procesu rozvodu / rozchodu / rozpadu/ rodiny, formy péče o dítě po rozvodu.

Kritéria pro rozhodování o porozvodové péči o děti, přístupy k řešení u dětí v předškolním věku, mladším školním věku a starším školním věku.

Historický vývoj ochrany práv dětí a stav ochrany v současnosti.

Současná právní úprava ochrany práv dětí v České republice.

Právní, systémové a individuální nástroje ochrany dítěte.

Přístupy k práci s rodinou v rozvodu. Současné přístupy a Cochemský model v ČR a EU.

Rodičovský porozvodový plán.

Kolaborativní právo.

Interdisciplinární spolupráce: soudy, OSPOD, advokáti, mediátoři a poradci, soudní znalci, ostatní navrhované subjekty.

„Komplikace“ rozvodu - domácí násilí, zneužívání návykové látky nebo netoxická závislost, sexuální zneužívání jako nástroj rozvodového boje, syndrom CAN a CAS jako důsledek po-rozvodového boje.

Anotace

DISTANČNÍ VÝUKA bude probíhat s pomocí nástroje MS Teams.

Cílem předmětu je výuka sociální práce související s ochranou práv dětí v situacích, kdy rodina přestává plnit své funkce ve vztahu k dítěti, nebo je dítě ohroženo ve svém vývoji z mnoha dalších důvodů. Stěžejním v obsahu je legislativa a systém sociálně právní ochrany dítěte. Sociálně-právní ochranu dětí vyjadřuje konkrétně zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon o SPO“), který vymezuje sociálně-právní ochranu dětí v § 1 jako: ochranu práva dítěte na příznivý vývoj a řádnou výchovu, ochranu oprávněných zájmů dítěte, včetně ochrany jeho jmění, působení směřující k obnovení narušených funkcí rodiny, zabezpečení náhradního rodinného prostředí pro dítě, které nemůže být trvale nebo dočasně vychováváno ve vlastní rodině, přičemž zdůrazňuje, že nedotčeny zůstávají zvláštní právní předpisy, které též upravují ochranu práv a oprávněných zájmů dítěte. Student po absolvování předmětu, na podkladě již získaných znalostí z teorie a metod sociální práce a dalších souvisejících aplikovaných vědních oblastí (sociální zabezpečení, základy práva apod.), disponuje dovednostmi a posléze kompetencemi pro výkon sociální práce v oblasti SPOD.