Charles Explorer logo
🇨🇿

Filozofie výchovy

Předmět na Husitská teologická fakulta |
L0237

Sylabus

Výchova jako iniciace (mýtus, R. S.

Peters). Výchova jako svádění řečí (Platón, Isokratés).

Výchova jako politika (Aristotelés). Výchova a ideál učitele (Augustin).

Vševýchova (Komenský). Výchova jako osvícení (Locke, Kant).

Výchova jako osvobození (Rousseau, Marx, Freire, Giroux). Výchova k demokracii (Dewey, Thoreau, Neill).

Výchova v dnešní situaci (Lyotard, Derrida, Foucault, Barthes). Krize výchovy (Liessmann).

Anotace

Studenti se seznámí se základními a tradičními otázkami filosofie výchovy a pokusí se na ně ve společné diskusi hledat odpovědi. Své před-porozumění pedagogické situaci budou schopni diskutovat s ostatními studenty.

Společně budou diskutovat také nad klasickými díly západní filosofické tradice, rozeznají klíčová východiska těchto děl a jejich vzájemné rozdíly, zváží jejich přínosy a naopak problematická místa. Studenti se zorientují ve vybraných klíčových dílech filosofie výchovy a budou schopni jejich myšlenky kriticky promýšlet nejen v kontextu dějin lidského myšlení, ale především vlastní zkušenosti a současného stavu školství a společnosti. Studenti si tak zformulují vlastní filosofický program výchovy.

Kurz bude probíhat pokud možno synchronní, společná diskuse nad přečtenými texty.

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.