Výchova a vzdělávání ve starověku. Spartská a aténská výchova. (Řečtí filozofové o výchově.
Situace v době helénismu. Výchova ve starém Římě.) Výchova a vzdělávání ve středověku: Vznik církevních škol. (Rytířská v ýchova.
Vliv scholastiky na středověkou vzdělanost. Středověké univerzity.
Vliv reformace na výchovu a vzdělávání u nás. Náboženští reformátoři (Konrád Waldhauser, Jan Milíč z Kroměříže, Jan Hus), Výchova v období husitství.) Pedagogický systém J.
A. Komenského. (Výchova jako součást nápravy světa.
Vztah pedagogických a pansofistických idejí.) Pedagogické ideje v Evropě od 17. do 1. poloviny 19. století. (Pojetí výchovy gentlemana - J. Locke.
Pojetí přirozené výchovy - J. J.
Rousseau; Encyklopedisté. J. J.
Pestalozzi.) Pedagogický systém J. F.
Herbarta. Vývoj školství v českých zemích od konce 18. století do r. 1989. (Tereziánská reforma. Školský zákon z roku 1869.
Nástin organizace gymnázií a reálek. Školský systém na začátku 20. století. Školství v Československu (1918-1939, 1948-1989). Vývoj učitelského vzdělávání u nás od konce 18. století do současnosti: Pojetí, obsah, instituce, reformní snahy.
Reformní pedagogika ve světě a u nás: Příčiny vzniku, pedocentrismus, naturalismus, individualizace, koncepce pracovní školy.
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem pedagogického myšlení a školy, a to v širším společenském a kulturním kontextu. Po úspěšném absolvování tohoto kurzu budou studenti schopni prokázat, že porozuměli vývoji pedagogických idejí a školy v kontextu historického vývoje společnosti a kultury v širším slova smyslu a že pochopili význam této disciplíny pro učitelskou praxi a pro realizaci evropské dimenze ve vzdělávání.