V tomto předmětu získáte znalosti o sociálním kontextu dětí a dospívajících školního věku, o socializačních mechanismech a skupinových procesech souvisejících se školním i s rodinným prostředím a o jejich proměnách z hlediska věku. Pozornost bude zaměřena také na vývoj vrstevnické skupiny, na skupinovou identitu a na implicitní sociální faktory, které se projevují v individuálním a skupinovém jednání (teorie sociálních domén, mechanismus morálního vyvazování).
Budete také obeznámeni s problematikou sociálních postojů, sociální percepce (implicitní teorie osobnosti, schematizace, favoritismus apod.), s problematikou komunikace a komunikačních chyb. Porozumíte také principům a možnostem sociálně psychologických metod (včetně základních psychometrických ukazatelů) tak, abyste dokázali samostatně interpretovat takto nashromážděné nálezy.
Během výuky je věnován čas na společnou diskusi o jednotlivých tématech. Budeme navzájem sdílet své zkušenosti a postoje týkající se dané oblasti a hledat optimální sociálně psychologický přístup k žákům.
Znalosti získané v předmětu sociální psychologie vám pomohou rozpoznávat jednotlivé sociálně psychologické jevy v profesním i osobním životě.
1. Sociální psychologie jako vědní disciplína a její předmět.
2. Metody sociální psychologie. Sociometrie, SO-RA-D, sémantický diferenciál.
3. Sebepojetí, self, odcizení, sociální deviace, anomie. Vulnerabilita a resilience.
4. Bronfenbrennerův ekologický model.
5. Rodina jakožto primární socializační prostředí. Citov á deprivace, raná vazba, alexitymie. Nefunkčnost rodin.
6. Druhy sociálního učení.
7. Sociálně psychologický pohled na výukovou komunikaci.
8. Sociální skupina. Dělení, struktura a dynamika. Normy, role a status. Školní třída a její sociální klima.
9. Pedagog a syndrom vyhoření.