Anotace: (1) Pedagogická psychologie - předmět a jeho vymezení; (2) Osobnost žáka, studenta - poznávání, metody; (3) Teorie učení - druhy učení, paměť a učení; (4) Kognitivní styly; (5) Školní úspěšnost, předpoklady žáka či studenta, sociokulturní handicap, školní neúspěšnost podmíněná biologickými a sociálními vlivy (6) Školní inkluze v legislativě (7) Školní inkluze ve školní praxi (8) Etnická a náboženská odlišnost ve vztahu ke školní úspěšnosti (9) Motivace, kognitivní, sociální a výkonové potřeby, motivační strategie, vztah k poznání; (10) Odměny a tresty a diagnostika školního výkonu (11) Sociální percepce a kauzální atribuce.
V pedagogické psychologii získávají studenti znalosti týkající se procesu učení, jeho průběhu a facilitačních i inhibujících činitelů, které jej ovlivňují. Porozumění kognitivním, emočním, zdravotním a sociálně-kulturním podmínkám a předpokladům školní úspěšnosti studentům pomohou při analýze příčin školní neúspěšnosti a podmínek zdařilé inkluze. Studenti dále získají základní informace o dalších aspektech učení a výchovy. Na základě informací a s využitím autodiagnostiky budou schopni definovat jednotlivé složky motivace žáků/studentů.
Porozumí výhodám a limitům různých variant odměn, trestů a způsobů klasifikace i jejich alternativních a implicitních podob, kter é lze uplatňovat v pedagogické praxi. Během přednášek studenti průběžně diskutují jednotlivá témata, vzájemně konfrontují a porovnávají své dosavadní zkušenosti ze
školního, rodinného a z dalších výchovných a výchovně vzdělávacích prostředí. Studenti se dále seznámí se základními metodami umožňujícími poznávání osobnostních a sociálně pedagogických charakteristik žáků.
Předpokladem pro studium pedagogické psychologie je absolvování zkoušky z úvodu do psychologie (příp. z obecné psychologie či z psychologie osobnosti).