Cíle předmětu: Po skončení kurzu by měl být účastník schopen: a. s ohledem na stanovené cíle sestavit plán vyučovacího bloku a podrobný plán jednotlivé vyučovací hodiny b. užívat rozmanité metody pedagogické práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka c. připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup d. reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osob
1. Psychologie a sociologie - provázení studentů při vedení a prezentaci vlastních výzkumů
2. Sociologie a aktivní účast studentů I. - metody dramatické výchovy při výuce sociálních rolí, gender a školní třída
3. Sociologie a aktivní účast studentů II. - spoluúčast studentů na volbě obsahu výuky, online sociální sítě a soukromí
4. Politologie I. - jak chápat politiku, jak dělat politiku - politika a odpor k politice, politická činnost studentů, studentské parlamenty a samospráva
5. Politologie II. – mýty, média a politické ideologie - role médií v současné politice, práce s informacemi, konspirační teorie a politické ideologie
6. Politologie III. / právo I. – simulace legislativního procesu, diskuse a debaty - simulace legislativního procesu, debatní soutěže a debatní klub
7. Právo - exkurze (soud, věznice...) a modelový soudní proces
8. Religionistika - zážitkové učení a náboženství, buddhismus a pískové mandaly, nové náboženské hnutí
9. Ukázky z primární literatury ve výuce a tvorba pracovních listů - výběr a editace ukázek z primární literatury, tvorba pracovních listů
10. Dovednosti a hodnocení - výuka dovedností a hodnocení ve výuce občanského a společenskovědního základu
11. Zdroje pro výuku občanského a společenkovědního základu, organizace výuky ve školním roce, reflexe kurzu
12. Modelová hodina vedená studenty - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe
13. Modelová hodina vedená studenty - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe
The course is intended primarily for students interested in teaching introduction to social sciences and philosophy at secondary school level. During the course, diverse methods are practiced and discussed.
The specific content of the course is to a large degree based on the preferences of the participants.