Historicko-srovnávací analýza jednotlivých školských stupňů. (Hlavní mezníky vývoje jednotlivých školských stupňů, jejich charakteristika z hlediska významu pro další vývoj. Současný stav a aktuální trendy ve světě.
Hlavní mezn íky v přípravě učitelů u nás, aktuální trendy ve světě. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve vybraných vyspělých zemích.
Alternativy ve vzdělávání. (Alternativní školy, jejich ideová východiska a uplatnění ve vyspělých zemích. Domácí vzdělávání v USA, v Evropě a u nás.) Internacionální pedagogika, aplikovaná oblast srovnávací pedagogiky (Evropská dimenze ve vzdělávání.
Boloňský proces - vývoj v Evropě a v ČR. Multikulturní/interkulturní výchova a její realizace ve vybraných vyspělých zemích. (Přidružené školy UNESCO, mezinárodní školy).
Vzdělávání cizinců a menšin u nás a v cizině. Výuka cizích jazyků v Evropě (Společný evropský referenční rámec, Evropské jazykové portfolio).
Vliv mezinárodních institucí, hlavně OECD a UNESCO, na školství rozvinutých zemí.)
Předmět navazuje na kurz Srovnávací pedagogiky I. v bakalářském studiu a jeho cíle jsou tedy identické. Svým referátem a závěrečnou zkouškou studenti prokáží, že rozumějí předmětu a metodám srovnávací pedagogiky a že umějí kriticky posuzovat náš školský systém na základě znalostí vývojových trendů ve světě.
V kurzu SP I získali studenti vhled do teoretických otázek této pedagogické disciplíny a na příkladech vybraných školských systémů vyspělých zemí měli možnost poznat základní trendy ve školství ve světě. K prohloubení pochopení současných trendů pak slouží i první téma SP II.
Tento kurz je však především zaměřen na vybrané aktuální otázky z tohoto oboru, hlavně z oblasti internacionální pedagogiky. Pro vstup do tohoto kurzu je třeba absolvovat kurz Srovnávací pedagogiky I.