Charles Explorer logo
🇬🇧

Migration and Intercultural Relations in the Contemporary Czech Republic and Europe

Class at Hussite Theological Faculty |
L0287

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. blok: Uvedení do předmětu. Základní terminologie. IKV/MKV v českém vzdělávacím systému. Úvod, představení požadavků pro absolvování kurzu, práce se zdroji; multikulturalismus vs. interkulturalismus, koncept interkulturní/multikulturní výchovy, kritika jednotlivých konceptů a teorií; výukové moduly, národní program vzdělávání, rámcové vzdělávací programy.

2. blok: Migrace. Ekonomická migrace. Uprchlictví. Definice základních konceptů, teorií a terminologie z oblasti migrace; historické proudy, současné rysy a vliv na soudobou společnost; problematika mezinárodní ochrany ve světě a v České republice.

3. blok: Migrace v České republice. Romská menšina v ČR. Vietnamská menšina v ČR. Ukrajinská menšina v ČR. Další menšiny v České republice. Historie, migrační politiky, otázka etnické homogenity/ heterogenity; vývoj a specifika soužití minoritní a majoritní společnosti.

4. blok: Národní, etnická, sociální a osobní identita. Vizuální reprezentace a etnické stereotypy v médiích. Kdo jsme „my“, kdo jsou „oni“, „střet kultur“; česká národní identita; téma menšin a imigrace v tisku a dalších médiích, veřejné mínění, předsudky.

5. blok: Možnosti využití teoretických východisek v praxi. Aktivní občanství. Představení relevantních organizací zabývajících se tématem migrace a IKV/MKV a úspěšných projektů; Jak se zapojit, pokud něco chceme změnit? Jaké jsou možnosti financování vlastního projektu?

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

V první části budou představena základní teoretická východiska multikulturalismu/interkulturalismu a kritika jednotlivých konceptů. Zároveň budou tyto koncepty zasazeny do prostředí České republiky a českého vzdělávacího systém. V druhé části budou z různých perspektiv představeny příčiny, formy a důsledky procesu migrace. Třetí část se bude věnovat situaci v České republice se zaměřením na otázku soužití menšin s většinovou společností. Čtvrtá část se bude zabývat otázkami identity a pozice člověka v současné společnosti a vlivu médií na formování názorů jednotlivce, stejně jako utváření skupinových mentalit. V páté části budou mít studenti, studentky prostor k diskuzi o způsobech zapojení se do nejrůznějších aktivit (aktivní občanství) a seznámí se s některými možnostmi realizace vlastních nápadů a financování různých projektů.

Cíle: Studenti/studentky se seznámí se základními koncepty interkulturní/multikulturní výchovy a možnostmi jejich využití v českém kontextu. Studenti/studentky se seznámí s fenoménem migrace ve světě a v České republice a s jeho vlivem na současnou společnost. Studenti/studentky porozumí problémům a situacím, kterým čelí příslušníci menšin v České republice. Studenti/studentky se seznámí s národní legislativou v oblasti migrace a integrace a konceptem vzdělávání v oblasti interkulturní výchovy.