Historie speciální pedagogiky. Vymezení speciální pedagogiky, pojetí.
Vymezení jednotlivých pedií. Znevýhodnění, integrace a inkluze.
Speciálně pedagogická diagnostika. Metody speciální pedagogiky pro diagnostiku a praxi.
Somatopedie. Psychopedie.
Tyflopedie. Surdopedie.
Logopedie. Etopedie.
Předmět Speciální pedagogika má za hlavní cíl seznámit studenty s obsahem, základní terminologií a významem speciální pedagogiky. Studenti budou schopni interpretovat pojmy inkluze a integrace a budou schopni prezentovat na praktických příkladech speciálně pedagogické přístupy a aplikovat moderní trendy v této oblasti.
Prostor je věnován i etickému rozměru sociální pedagogiky, práci s etnickými menšinami a velký prostor je věnován jednotlivým pediím – somatopedie, psychopedie, tyflopedie, surdopedie, logopedie a etopedie. Studenti získají dovednosti a kompetence potřebné pro výkon profese speciálního pedagoga, např. schopnost pracovat v diagnostickém týmu, komunikovat s experty v jiném oboru. Získají kompetence klasifikovat, komparovat a provést kritiku praxe.