Cíle předmětu:Po skončení kurzu by měl být účastník schopen:- uvést a zdůvodnit, jaké cíle by měla naplňovat výuka občanského a společenskovědního základu- s ohledem na stanovené cíle sestavit plán jednotlivé vyučovací hodiny- užívat rozmanité metody pedagogické práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka- připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup- reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osob Předběžný časový plán:
1. Úvod - cíle a obsah kurzu, reflexe, videotrénink a zpětná vazba
2. Cíle a základní principy účelné výuky - jak se učíme a jak vyučovat, přehled metod, výuka a mysl žáka, základní znalosti ve výuce jednotlivých oborů občanského a společenskovědního základu
3. Rozvoj schopností žáků a problémově orientovaná výuka - návštěva exponátu „Automat na filosofické divadlo“ v Kampusu Hybernská
4. Problémově orientovaná výuky filosofie I. - výuka filosofie jako problém, koncepce problémově orientované výuky, práce s motivací studujících
5. Problémově orientovaná výuka filosofie II. - problémově orientovaná výuka aplikované etiky
6. Problémově orientovaná výuka filosofie III. - problémově orientovaná výuka normativní etiky
7. Problémově orientovaná výuka filosofie IV. - problémově orientovaná výuka teorie poznání, výuka filosofie a kritické myšlení
8. Konkrétní výzkumy a obecná teorie ve výuce psychologie I. - myšlení, kognitivní chyby, racionalita a iracionalita
9. Konkrétní výzkumy a obecná teorie ve výuce psychologie II. - pozitivní psychologie a well-being
10. Organizace vyučovací hodiny - různé modely dramatické výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka
11. Vysvětlení - principy správného vysvětlení, mikrovysvětlení a jejich reflexe
12. Modelová hodina vedená studenty - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe
The course is intended primarily for students interested in teaching introduction to social sciences and philosophy at secondary school level. During the course, diverse methods are practiced and discussed.
The specific content of the course is to a large degree based on the preferences of the participants.