Historie etopedie. Vymezení pojmu etopedie.
Etiologie poruch chování. Třídění poruch chování.
Psychologie poruch chování. Metody přímé práce v etopedii.
Etopedická prevence. Sytém prevence v ČR.
Možnosti státního a nestátního sektoru na poli prevence. Patologické jevy ve školním a předškolním věku.
Předmět Etopedie a sociální prevence má za hlavní cíl seznámit studenty s oblastmi sociálního narušení, poruch výchovy, výchovy a socializace, vzdělávání. Studenti budou schopni identifikovat osoby s poruchami chování, odhalovat patologické jevy a zdroje narušení, získají dovednosti a kompetence na poli diagnostiky a prevence sociálně patologických jevů. V rámci předmětu mají prostor demonstrovat nabyté dovednosti, například při práci s kazuistikami, kterým je věnován značný prostor a kde se studenti mohou naučit metody ilustrace, interpretace, evaluace a vyvození závěrů.
Studenti předmětu získávají vhled do interdisciplinární povahy etopedie a sociální prevence, získají základní znalosti a kompetence v příbuzných vědních oborech, mimo jiné psychologie, sociologie, demografie či kriminologie.
V případě distanční výuky probíhá výuka na platformě MS Teams formou skupinových přednášek i cvičení v menších skupinkách.