Pojmové vymezení. Normy.
Sociální kontrola. Historie chápání a přístupu k sociálním deviacím.
Příčiny vzniku sociálních deviací (biologické, sociální, psychologické). Sociální exkluze.
Sociální inkluze. Aplikace civilních i trestněprávních opaření při přímé práci s cílovou skupinou.
Návykové látky a závislosti. Bezdomovci a problematika bezdomovectví.
Pachatelé trestných činů a jejich jednání. Patologické jevy v předškolním a školním věku.
Předmět Sociální patologie představuje studentům příčiny vzniku sociálních deviací, biologické, sociální a psychologické aspekty těchto deviací. Uvádí je do oblasti sociálně deviantních jevů, se kterými se mohou setkat v oblasti sociální politiky a sociální práce, a posiluje jejich kompetence v rozeznání, analyzování a evaluaci těchto jevů. Předmět představuje jednotlivé teorie sociálních deviací, v rámci interdisciplinárního charakteru sociálně patologických jevů pak rozšiřuje znalosti studentů v oblasti dalších vědních disciplín, např. sociologie, kriminologie, psychologie či pedagogiky.
Studenti mohou ilustrovat svoje znalosti v rámci praktické části výuky, kterou je míněna práce s kazuistikami, vycházejícími z praxe, studenti budou mít prostor pro aplikaci svých teoretických znalostí v rámci praktické výuky, budou analyzovat jednotlivé situace, navrhovat možná řešení, dokládat a porovnávat svoje nabyté dovednosti s ostatními studenty.
Dále budou schopni identifikovat státní i nestátní instituce pracující s cílovými skupinami spadajícími do obsahu výuky tohoto předmětu a navrhovat možná řešení jednotlivých problémů.