Po skončení kurzu by měl být účastník schopen: 1. plnit úkoly, jejichž zvládnutí bude ověřované v rámci zkoušky, tj. v návaznosti na kratší odborný text tematicky náležící do oblastí probíraných v kurzu:
- a. text interpretovat (identifikovat a popsat jeho cíle, shrnout a vyložit použitou argumentaci);
- b. argumentačně na text navázat (zformulovat jasnou a přesvědčivou námitku proti textu, zformulovat jasný a přesný argument v jeho prospěch, a to samostatně nebo za použití relevantních teorií tematizovaných v rámci kurzu);
- c. vést o textu diskusi, komunikačně zdařile (jasné, přesné a uspořádané vyjádření myšlenek) a poučeně (uplatnění relevantních teorií z filozofie a etiky); 2. uplatňovat v kurzu probírané znalosti, dovednosti a postoje v rámci sociálně pedagogické práce a práce v sociální oblasti.
Předběžný časový plán: 1. Úvod
- organizace kurzu, požadavky ke zkoušce, co je filosofie, základy interpretace a argumentace, filosofické otázky 2. Kritické myšlení a teorie poznání I.
- proč a jak kriticky myslet, problémy omylnosti, relativismu a skepticismu, metodický a umírněný skepticismus 3. Kritické myšlení a teorie poznání II.
- filosofie vědy, falzifikovatelnost, paradigma, teorie pravdy 4. Etika a druhy etiky
- úvod do etiky, deskriptivní, normativní a aplikovaná etika 5. Základní morální teorie I.
- život a smrt, pravda a lež v pohledu základních morálních teorií (deontologický přístup, konsekvencialistický přístup, přístup etiky ctností) 6. Základní morální teorie II.
- život a smrt, pravda a lež v pohledu základních morálních teorií (deontologický přístup, konsekvencialistický přístup, přístup etiky ctností) 7. Přístup etiky ctností a postoj k druhému v praxi
- panelová diskuse soustředěné na sdělování nepříjemné či zraňující pravdy 8. Vybrané otázky aplikované etiky I.
- do jaké míry máme morální povinnost pomáhat druhým? 9. Vybrané otázky aplikované etiky II.
- rasismus a postoj k druhému 10. Člověk, dokonalost a nedokonalost (aneb vybrané problémy filosofie člověka)
- vize biotechnologického zdokonalování a hodnoty současné společnosti 11. Meritokracie a její kritika (aneb vybrané problémy politické filosofie)
- do jaké míry by měli lidé získávat úspěch, moc nebo vliv na základě svých prokázaných schopností a svých zásluh? 13. Panelová diskuse na téma odhlasované studenty
- diskuse se bude soustředit na téma zvolené studenty v úvodu kurzu, studenti se budou na organizaci diskuse aktivně podílet
Kurz představuje filosofii a etiku jako živé obory, které jsou relevantní pro každého člena současné společnosti a – to zejména – pro každého budoucího sociálního pedagoga. Důraz je při výuce kladen na rozvíjení základních filosofických dovedností (týkajících se interpretace a analýzy, argumentace a komunikace) a osvojování těch pojmů, přístupů či teorií, primárně z nedávné nebo současné filozofie a etiky, jejichž znalost je potenciálně prospěšná pro účastníky kurzu.