Charles Explorer logo
🇬🇧

Introduction to Philosophy and Ethics

Class at Hussite Theological Faculty |
L0304

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Po skončení kurzu by měl být účastník schopen:   1. plnit úkoly, jejichž zvládnutí bude ověřované v rámci zkoušky, tj. v návaznosti na kratší odborný text tematicky náležící do oblastí probíraných v kurzu:

-  a. text interpretovat (identifikovat a popsat jeho cíle, shrnout a vyložit použitou argumentaci);

-  b. argumentačně na text navázat (zformulovat jasnou a přesvědčivou námitku proti textu, zformulovat jasný a přesný argument v jeho prospěch, a to samostatně nebo za použití relevantních teorií tematizovaných v rámci kurzu); 

- c. vést o textu diskusi, komunikačně zdařile (jasné, přesné a uspořádané vyjádření myšlenek) a poučeně (uplatnění relevantních teorií z filozofie a etiky);   2. uplatňovat v kurzu probírané znalosti, dovednosti a postoje v rámci sociálně pedagogické práce a práce v sociální oblasti.  

Předběžný časový plán:   1. Úvod

- organizace kurzu, požadavky ke zkoušce, co je filosofie, základy interpretace a argumentace, filosofické otázky   2. Kritické myšlení a teorie poznání I.

- proč a jak kriticky myslet, problémy omylnosti, relativismu a skepticismu, metodický a umírněný skepticismus   3. Kritické myšlení a teorie poznání II.

- filosofie vědy, falzifikovatelnost, paradigma, teorie pravdy   4. Etika a druhy etiky

- úvod do etiky, deskriptivní, normativní a aplikovaná etika   5. Základní morální teorie I.

- život a smrt, pravda a lež v pohledu základních morálních teorií (deontologický přístup, konsekvencialistický přístup, přístup etiky ctností)   6. Základní morální teorie II.

- život a smrt, pravda a lež v pohledu základních morálních teorií (deontologický přístup, konsekvencialistický přístup, přístup etiky ctností)   7. Přístup etiky ctností a postoj k druhému v praxi

- panelová diskuse soustředěné na sdělování nepříjemné či zraňující pravdy   8. Vybrané otázky aplikované etiky I. 

- do jaké míry máme morální povinnost pomáhat druhým?    9. Vybrané otázky aplikované etiky II.

- rasismus a postoj k druhému   10. Člověk, dokonalost a nedokonalost (aneb vybrané problémy filosofie člověka)

- vize biotechnologického zdokonalování a hodnoty současné společnosti    11. Meritokracie a její kritika (aneb vybrané problémy politické filosofie)

- do jaké míry by měli lidé získávat úspěch, moc nebo vliv na základě svých prokázaných schopností a svých zásluh?   13. Panelová diskuse na téma odhlasované studenty

- diskuse se bude soustředit na téma zvolené studenty v úvodu kurzu, studenti se budou na organizaci diskuse aktivně podílet

Annotation

The course presents philosophy and ethics as living disciplines that are relevant for every member of the contemporary society and – above all – for every future social pedagogue. During the course, participants’ philosophical skills (related to interpretation, analysis, argumentation, and communication) are developed.

Moreover, participants learn those concepts and theories, primarily from recent or contemporary philosophy and ethics, which are potentially beneficial for their future lives.