Základní metody práce s dospívajícími. Metoda motivačního rozhovoru.
Realitní terapie. Práce se skupinou dětí a mládeže.
Diagnostika skupiny, sociální klima. Poruchy vztahů ve skupině. Šikana, kyberšikana, diagnostika, programy primární, sekundární prevence.
Syndrom CAN a domácí násilí, práce s obětí násilí. Prevence, pomáhající organizace.
Agresivita a kriminalita. Sociálně pedagogická práce s rizikovou mládeží, formy práce, program LATA.
Návykové chování a závislosti, preventivní programy. Hnutí dospívajících, subkultury, extrémistická hnutí.
Sociálně psychologická práce s minoritami, etnicky odlišnými skupinami.
Obsah předmětu je koncipován v návaznosti na Metody sociální práce, které vytvářejí potřebný teoretický základ pro prakticky zaměřená témata probíraná v tomto předmětu. Studenti získají vědomosti a základní dovednosti z oblasti práce s dětským klientem, skupinou dětí a mládeže, dokáží určit odpovídající služby pro tuto cílovou skupinu. Získají přehled o základních metodách pedagogicko-psychologické diagnostiky a diagnostiky skupiny a dokáží je aplikovat v praxi. Podrobněji se seznámí s problematikou rodiny a se základními formami práce s rodinou. Rozvíjí si schopnost analyzovat situaci mnohoproblémových rodin a navrhovat vhodné postupy, dokáží vysvětlit dopady problémové rodiny na osobnost dítěte. Studenti dokáží určit vhodné instituce a služby pro rizikovou a ohroženou mládež a popsat jejich činnost. Získají zkušenosti s vytvářením cíleného programu pro práci se skupinou a s vedením skupiny. Témata zaměřená na sociálně patologické jevy jsou koncipována tak, aby poskytovala především praktické náměty k nerepresivní prevenci a intervenci rizikového chování u dětí a mládeže.
Na základě osvojených poznatků studenti dokáží vytvořit a prezentovat preventivní program pro danou věkovou skupinu.