O původu Romů. Důkazy lingvistiky pro lokalizaci původu R.
Srovnání novoindických jazyků s romštinou. Džátínym Dom a souvislosti s etnonymem Rom.
Struktura tradiční indické společnosti ve vztahu k tradičním romským společ. strukturám. Některé modely průběžné strukturace a restrukturace projevující se v etnokulturní příbuzensko-profesní diferenciaci (sociální posuny, generační rozptyl).
Příchod Romů do Evropy. Romové v Byzantské říši? Prameny.
Původ apelativ Cikán a Gypsie (Athinganoi, Modon). Tradiční profese.
Příchod na Slovenko, usazování, přijetí majoritou. Stručný přehled historie Romů v Evropě (persekuce).
Politika asimilace (Marie Terezie, Josef II.), ukázky z vyprávění Romů. Rodinné soužití: r. tradiční rodina, funkce, role a postavení jednotlivých členů, vztah ke starým a potřebným.
Dokumentární filmy. Témata dle zájmu a potřeb studentů.
Přednášky seznamují studenta se základními interdisciplinárními fakty o Romech a uvádějí je do širšího sociokulturního a historického kontextu. Přispívají tak ke schopnosti akceptovat a vysvětlovat jinakost kultury a komunikace v běžné pedagogické praxi i v rámci rozličných profesí a aktivit. Napomohou ke kritické reflexi předsudků a stereotypního myšlení i nahlédnutí paternalismu a etnocentrismu ve vlastním přístupu k Romům.
Dotýkají se také specifik fungování romské rodiny i romského dítěte v české škole, a umožní tak posluchači otevřený přístup k řešení problémů či překonání překážek během vzdělávacího procesu. Součástí výuky je i práce se zdroji a jejich využití v pedagogické praxi.