První kontakty Východu a Západu; Bible, nestoriánství a židovství ve východní Asii.
Počátky katolických misií u Mongolů, Tibeťanů a Číňanů. Zámořské objevy 15. století a misijní cesty do „Indií“.
František Xaverský. "Křesťanské století" v Japonsku a šógunát. Počátky christianizace Filipín a Indonésie.
Počátky čínských misií; Matteo Ricci a pokus o akulturaci. Vztah křesťanství a čínského buddhismu v mingské době.
Spor o malabarské a čínské rity; římský papež a čínský císař; mandžuské panství v Číně a cizinci.
Christianizace Vietnamu a Koreje. Pravoslaví ve východní Asii.
Počátky protestantských misií v Číně; tzv. opiové války a čínský odpor vůči cizincům.
Vznik křesťanských národních církví v Asii ve 20. století; současná situace.
Studenti se na přednáškách v chronologickém sledu seznámí s dějinami šíření křesťanství v oblasti východní Asie.
Pozornost je věnována také působení misionářů z českých zemí ve východní Asii a christianizaci východoasijských emigrantů usazených v zahraničí. V druhé polovině semestru na seminářích studenti předkládají své práce, v nichž srovnávají misijní metody jednotlivých řádů a denominací, které se v oblasti nejvíce angažují; shromažďují též informace o současné situaci východoasijských křesťanských církví nebo analyzují texty asijských autorů s křesťanskou tematikou. Studenti si během přípravy seminárních prací prohloubí své znalosti z méně známých oblastí východoasijského náboženského života a uvědomí si historické rozdíly v misijní práci v koloniálních územích a v rámci samostatných asijských říší, které dodnes ovlivňují místní postoje k evangelizaci.
Diskuse nad ukázkami misijních cestopisů či pojednáními asijských autorů přiblíží odlišnost misijních metod historicky nejvíce aktivních řádů a denominací. Diskuse by měla vést též k zamyšlení nad limity moderní evangelizace v souvislosti s bohatou náboženskou tradicí této oblasti.
V případě distančního studia (tedy od začátku semestru minimálně do 31. 10. 2020) se konají prostřednictvím programu MS Teams, kód 5m9uoar.