Charles Explorer logo
🇬🇧

Social Pedagogy II

Class at Hussite Theological Faculty |
L0411

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Vymezení normality-sociální deviace, sociální patologie. Výzkum a měření sociální deviace, indikátor sociální deviace.

Sociální anomie, nemocná společnost, vymezení, charakteristiky a indikátory. Životní styl a jeho konstrukce na bázi empirických dat z empirických výzkumů. Volný čas a volnočasové aktivity, výzkum volného času a výsledky z časové řady empirických výzkumů.

Pedagogika volného času, cíle a metody. Hodnotové orientace, jejich výzkum a vývoj na základě empirických dat z časové řady výzkumů.

Současná spiritualita ve výsledcích empirického výzkumu. Vývoj ideových a politických směrů v současné společnosti a dopady na normalitu a společnost.

Cílové skupiny sociální pedagogiky. Charakteristika cílových skupin na základě dat výzkumu sociální deviace.

Sociální pedagogika v informační společnosti (média, nové technologie, digitalizace, kyberprostor, virtuální realita, kyberkultura). Digitalizace kategorií sociální pedagogiky.

Virtuální sociální zrání, virtuální sociabilita. Oscilace mezi přirozeným světem a virtuálním realitou v kyberprostoru.

Proměny a úkoly sociální pedagogiky v proměňující se společnosti.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Sociální pedagogika je aplikovanou normativní pedagogickou disciplínou, která vznikala koncem 19. století na základě vědeckého reflektování společenské skutečnosti novou vědní disciplínou (sociologie) a zvyšování priority sociálních otázek a hledání jejich řešení. Po celé dvacáté století se vyvíjela především v německém prostředí, ale i v Československu můžeme sledovat její kontinuální vývoj. V sedmdesátých a osmdesátých letech sociální pedagogiku rozvíjel především v Brně prof. PhDr. Milan Přadka, DrSc. a na Slovensku prof. PhDr. Ondrej Baláž,

DrSc. K prudkému nárůstu zájmu o sociální pedagogiku došlo v devadesátých letech minulého století v důsledku nárůstu nových jevů ve společnosti jako je bezdomovectví, nezaměstnanost, konsumace drog, dětská prekriminalita, ale i nárůst drobnější sociální deviace vedoucí v masovém měřítku k sociální anomii. Sociální pedagogika se spolu s předmětem sociální práce jevila jako vhodný nástroj společnosti k řešení nových sociálních problémů. První semestr přednášky seznámí studenty komplexně se sociální pedagogikou jako vědní disciplínou a s jejím významem pro praxi. Důraz je kladen na teoretické definování předmětu, rozpracování jeho kategorií a pojmosloví, vývoj a místo v systému vědních disciplín. Dalšími tématy je sociální zrání, sociální pole a sociabilita.

Dále bude student vybaven znalostmi metodologie sociálního výzkumu.

Druhý semestr je zaměřen na konkrétní témata, přičemž poskytované poznatky jsou postaveny na výsledcích empirických výzkumů a z hlediska vývoje daných jevů je přidanou hodnotou, že poznatky u řady jevů vycházejí z

časové řady výzkumů. V druhém semestru sociální pedagogika II. se zabývá normalitou – sociální deviací a sociální patologií, jejich teoretickou analýzou, výzkumem a měřením sociální deviace. Dalšími tématy s empirickými poznatky je spiritualita, ideové a politické směry. Syntetičtějšími tématy přednášek jsou životní styl, sociální anomie a nemocná společnost. Směrem do budoucnosti jsou zaměřená témata vlivu digitalizace a nových technologií na sociální zrání, sociální chování, sociabilitu, utváření virtuálního realitu a působení člověka v ní.