Možná struktura semináře (bude adaptována dle profilu účastníků): Úvod do problematiky exegeze. Potřeba exegetické práce, nutné znalosti, navazování na předchozí postupy a fáze bádání. Škola dějin formy a škola dějin redakce.
Rozbor krátkých textových jednotek z evangelií (např. Mk 2,23-28, Mt 5.-7. kap., L 6,17-49).
Strukturální analýza. Rozbor Ježíšových podobenství z Lukášova a Matoušova evangelia.
Socio-rétorická kritika - text jako "pletivo". Metodologie V.
K. Robbinse a B.
Maliny. Ukázka práce s textem ze Skutků apoštolů.
Socio-rétorická kritika - text jako "pletivo". Ukázka práce s textem ze Skutků apoštolů.
Rétorická kritika - dle G. Kennedyho a B.
Macka. Ukázka práce s textem z evangelií - Jež íšova podobenství z Lukášova a Matoušova evangelia.
Rétorická kritika - analýza Pavlova listu Galatským. Rétorická kritika - ukázka práce s textem - Ježíšovy řeči z Janova evangelia a vybrané Pavlovy řeči ze Skutků apoštolů.
Narativní kritika - ukázka práce s textem ze Skutků apoštolů. Intertextualita - ukázky z evangelií, Zjevení Janova, Skutků apoštolů, apokryfních skutků apoštolů.
Reader-response - ukázka práce s textem Mk 1, 1-15. Feministická kritika - metodika dle E.
Schüssler Fiorenzové. Ukázka práce s textem ze Skutků Pavla a Thekly.
Systém Accordance (software pro práci s texty užívanými v kritickém bádání) - ukázka práce bude součástí každé hodiny. Udělení zápočtů.
Seminář je koncipován tak, aby byl vhodný jako úvod do světa biblické exegeze a práce s novozákonním biblickým či apokryfním textem. Jeho součástí je v ZS uvedení do exegetické metodiky a obeznámení s vybranými analytickými přístupy – strukturalismem, rétorickou kritikou, socio-rétorickou kritikou, narativní kritikou, reader- response kritikou, analýzou diskursu, intertextualitou, feministickou kritikou, jakož i komplexem historicko-kritických metod. Kromě teoretického úvodu a obeznámení s konkrétní metodikou jsou vybrány a analyzovány vhodné texty, na nichž se dá určitý přístup prezentovat a je možné v kritickém aparátu postřehnout varianty čtení. Účastník tak získá přehled o exegetické práci s texty evangelií, Skutků apoštolů, epištol i knihy Zjevení. Součástí může být rovněž ukázka práce s apokryfními texty. Účastník získá přehled o současně užívaných metodách ve světě biblické exegeze a sám může analyzovat texty pomoci zvolených přístupů. Vhodnými texty k počátečním analýzám jsou zejména podobenství a další vybrané texty z evangelií. Míra samostatnosti práce je závislá na studentových dovednostech a vlastní analýzu biblického textu může nahradit četbou zadaných textů různých interpretů. Student může pracovat i s textem českým, nedisponuje-li četbou řeckého textu, a můře komparovat rozličné překlady.
Seminář bude přizpůsoben potřebám studentů.