Za standardních okolností se jedná o silně interaktivní seminář předpokládající studentovu aktivní osobní účast na výuce. Pokud by došlo k lockdownu, bude kurz probíhat přes MS Teams(https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af15ab10fe8be41caa2f466a4e6500f47%40thread.tacv2/conversations?groupId=9b48494a-cdbb-4ecb-86a8-32f6d3107ef5&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2). Kurz má vypracovanou studijní oporu v podobě Moodlu (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11426), jíž budeme v průběhu semestru bohatě využívat. Kurz postupně projde následující skupiny témat:
1) Základy populární a odborné stylistiky. Student si v úvodu kurzu vyzkouší psát a) populární žánr (blog), b) popularizační (či populárně odborný text), c) odborný text. Každá hodina bude věnována četbě krátkých textových úryvků, na jejichž základě si studenti osvojí základní rozdíly mezi jednotlivými formami, a následně sami sestaví krátký text v daném žánru.
2) Interpretace a kritická interpretace. Setkání, která jsou zaměřena na porozumění, stručnou reprodukci a kritické posouzení textu. V rámci kritické interpretace si studenti vyzkouší tvorbu recenzního posudku pro akademický časopis, včetně posouzení stylistické úrovně textu (nejde tedy o aplikaci metody kritické teorie, nýbrž o prostou schopnost text nejen správně interpretovat, ale také s ním souhlasit nebo se proti němu vymezit).
3) Stručná rekapitulace odborné práce, jíž by studenti měli znát z úvodních kurzů pro první ročníky: formulace badatelské otázky a cílů práce, rešerše, sestavení osnovy práce, atd. Studenti si stanoví témata, na nichž budou v druhé polovině semestru pracovat, a dva základní prameny, z nichž budou vycházet.
4) Práce na vlastním tématu v rámci semináře. Na základě znalostí získaných v první polovině kurzu zahájí student "nanečisto" práci na vlastní bakalářce/diplomce. V průběhu kurzu ke svému tématu postupně vytvoří a) krátký článek na blog, b) krátký popularizační článek formátovaný např. pro Náboženský infoservis nebo National Geographic online, c) odborný abstrakt zamýšlené práce v rozsahu cca 2 NS, d) shrnutí vybraného základního pramene, z něhož bude při psaní vycházet, e) kritickou interpretaci jiného pramene, proti němuž se bude vymezovat.
5) Psaným výstupem ze semináře bude krátký text, který budou studenti zpracovávat v posledních týdnech kurzu.
6) S hotovými texty proběhne nácvik akademického recenzního řízení.
Kurz představuje sérii praktických cvičení, které cílí na osvojení schopnosti interpretovat, kriticky posuzovat a především psát akademický text. Jeho součástí je schopnost orientovat se v různých stylech psaní (populární, populárně-odborný, odborný) a dokázat totéž téma zpracovat více formami.
Výstupem z kurzu je samostatně zpracovaný kratičký článek a nácvik akademického recenzního řízení. Kurz je zvláště vhodný pro studenty bakalářského stupně v druhém ročníku, kteří si tak osvojí důležité dovednosti v předvečer zahájení práce na bakalářce, je však možno se ho zúčastnit i v prvním roce magisterského stupně.
Nedoporučuji jej studentům prvního ročníku bakaláře (protože v mezičase od absolvování kurzu k psaní bakalářky stihnou získané dovednosti pozapomenout) a studentům, kteří odevzdávají kvalifikační práce v témže semestru, v němž se chystají kurz absolvovat (protože zvýšené nároky druhé poloviny kurzu se budou krýt s největším vypětím spojeným s dokončováním a odevzdáváním práce).