Pedagogika jako věda, výchova a vzdělávání:
1) Vyučování a jeho základní kategorie: žák a učitel, cíl a obsah
2) Vyučování a jeho základní kategorie: organizační formy a metody výuky
3) Vyučování a jeho základní kategorie: motivace, hodnocení, evaluace, reflexe.
4) Historické pojetí vyučování: J. A. Komenský, J. Dewey, pedocentrismus.
5) Činitelé působící na formování člověka: Výchovný optimismus a výchovný pesimismus.
6) Současné a perspektivní otázky vyučování: Strategie 2030+, Delorsovy pilíře. Přístupy ke vzdělávání:
1) Konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání.
2) Alternativní školy (Montessori, Waldorfská škola, Daltonský plán)
3) České školství v mezinárodním srovnání: inspirace ze zahraničí
4) Vybrané aktuální přístupy k vyučování: činnostní a zkušenostní učení, centra aktivit, problémové učení, svoboda ve vyučování, kooperativní a badatelská výuka, kritické myšlení, sebereflexe a sebepojetí žáka,
5) Implementace průřezových témat do výuky
6) Projektová metoda výuky
Cíl předmětu:
1) Student popisuje výchovu a vzdělávací praxi s teoretickým nadhledem.
2) Student rozumí výchově a vzdělávání jako záměrné a cílevědomé aktivitě.
3) Student si vyzkouší reflektovat své zkušenosti v roli žáka a studenta s porozuměním základním pedagogickým pojmům.
4) Student umí rozlišit mezi přeceňováním a podceňováním moci výchovy.
5) Student s porozuměním promýšlí otázky současného vyučování.
6) Student umí rozlišit konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání.
7) Student umí na konkrétních příkladech vysvětlit základní principy některých současných přístupů ke vzdělávání.