Základní východiska didaktického myšlení a jednání ve výuce. Pedagogické koncepce J.
F. Herbarta, J.
Dewey a J. A.
Komenského a jejich inspirace pro současnost. Učení jako aktivní proces: Konstruktivismus jako koncepce současného vyučování.
Osvojování vědomostí, dovedností, schopností. Opakování a jeho efektivní a neefektivní formy v učebním procesu.
Práce s chybou v učení. Učení se zkušeností.
Reflexe učební činnosti. Plánování výuky: souvztažnost cílů - obsahů - výukových postupů - hodnocení- evaluace. Cíle ve vyučování, jejich formulace, hodnocení jejich dosažení.
Didaktická analýza učiva. Obsah vzdělání. Základní dokumenty vymezující obsah výuky (Bílá kniha, RVP, ŠVP) a jejich vztah k reálné vyučovací hodině.
Hodnocení ve vyučování, formativní hodnocení. Učitelské a žákovské hodnocení, sebehodnocení.
Hodnocení a motivace. Reflexe vlastní pedagogické práce - evaluace.
Cíl předmětu:
Student rozumí souvislosti mezi cíli, obsahy vzdělávání a metodami zprostředkování učiva.
Student si vyzkouší vnímat vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení klienta.
Student rozvíjí své dovednosti pro popis, interpretaci a ovlivňování výuky.
Student umí vysvětlit, co je pedagogika a základní didaktické pojmy (cíl, obsah, metoda, učivo, podmínky vzdělávání).
Student umí rozlišit konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání.
Student rozumí významu individualizace a diferenciace vzhledem k individuálním rozdílům v učení.
Student rozumí českému vzdělávacímu systému (Bílá kniha, RVP, ŠVP).
Student si na modelových příkladech vyzkouší popsat, jaké důsledky mají různé přístupy k učení a výuce, k formulaci cílů, volbě metod apod. na sociální vztahy ve třídě a na vztah mezi učitelem a žáky.
Student vysvětlí na konkrétních příkladech význam práce s evaluací, motivací a formativním hodnocením.
Student si vyzkouší různé organizační formy a metody vyučování, reflektuje jejich přínos a limity.
Student reflektuje na své zkušenosti v roli žáka práci s pravidly ve třídě a rozumí vztahu řízení učebních činností a skupinové dynamiky třídy.