I. Historicko-teologický úvod 1.
Pravoslavná eklesiologie; 2. Události předcházející chalkedonskému sněmu; 3.
Chalkedonský sněm (451) - IV. ekumenický sněm a jeho následky; 4. Snahy o smíření na Východě; 5.
Nechalkedonské církve a národní identita. Formování nechalkedonské teologie a národní identity.
II. Asyrská církev Východu1.
Teologické orientace se zřetelem na christologii;2. Duchovní život a mnišství;3.
Liturgická tradice;4. Misijní činnost;5.
Církev pod jhem islámu a genocidy;6. Vztah k ostatním církevním společenstvím.
Unionismus, pravoslavné misijní aktivity a ekumenismus.III. Tomášovští křesťané v Indii 1.
Přehled nechalkedonských východních církví v Indii. Základní rozdělení a stručná charakteristika; 2.
Tradice svatého Tomáše a židokřesťanské komunity v indické Kérale; 3. Dějiny indického křesťanství po portugalské misie; 4.
Věrouka a duchovní život; 5. Vztahy tomášovských křesťanů s hinduistickou majoritou.IV.
Koptská ortodoxní církev 1. Egypt jako biblická země; 2.
Svatý Marek Evangelista a počátky egyptské církve (alexandrijská škola a mučedníci); 3. Formování koptské identity v pozdní antice do současnosti; 4.
Koptská christologie; 5. Mnišství - egyptský dar křesťanskému světu; 6.
Duchovní život koptského křesťana; 7. Koptové a muslimové - jeden národ, dvě náboženství - historický exkurz a současná situace v Egyptě; 8.
Dialog s ostatními denominacemi.
Dvousemestrální kurz Dějiny východních nechalkedonských církví seznamuje jeho účastníky s dějinami východních nechalkedonských církví, konkrétně se jedná o Asyrskou církev Východu, Koptskou ortodoxní církev,
Etiopskou ortodoxní církev Tewahedo, Syrskou ortodoxní církev a Arménskou apoštolskou církev, opomenuty nejsou ani tzv. tomášovští křesťané v jižní Indii. Po historicko-teologickém úvodu, který se věnuje příčinám vzniku těchto církevních společenství, jsou následně postupně podrobně charakterizovány zmíněné denominace, jejich věroučné odlišnosti, duchovní život i dialog s okolním světem nejen na poli náboženském, ale rovněž na poli společenském.