Základním cílem je prohloubit a rozšířit vědomosti a dovednosti studentů pro práci v oblasti prevence rizikového chování. Cílem je podrobně seznámit s oblastí školské prevence, ale také i dalších oblastí prevence, se kterými se studenti budou setkávat. Základní znalosti jim pak pomohou v oblasti kompetencí, které mají, předávání dalším zúčastněným stranám, které jsou kompetentní pro poskytování dalších služeb. Studenti tak budou mít základní znalosti z oblasti prevence rizikového chování.
Studenti proškolení ve znalostech programu vycházejícího z principu komplexního vlivu sociálního prostředí (CSI programů) jsou pro oblast prevence přínosem, protože v kurzu zmiňované spolupráce, kompetence jednotlivých aktérů a spolupráce s dalšími institucemi je v dnešní době velmi potřebnou součástí. Multiúrovňový přístup v prevenci a multidisciplinární přístup používaný ve většině CSI programů zlepšuje spolupráci mezi učiteli. Tak i zlepšuje v širších souvislostech přístupy oblasti prevence a dochází tak k předcházení rizikovému chování, případně eskalaci problémů.
Celý vzdělávací modul je postaven na více než 30 letech výzkumu prevence a toho, jak ji lze aplikovat v „reálném světě“ a v souladu s mezinárodními standardy a preventivní praxí ve vyspělém světě. Kurz je zaměřen na základní orientaci ve všech klíčových oblastech školské prevence rizikového chování; zprostředkovává základní přehled klíčových konceptů a aktuálních informací moderně pojaté prevence rizikového chování za využití a vědecky ověřených (evidence-based) a obecně uznávaných informací v oblasti prevence rizikového chování. Je zamýšlen jako univerzální úvod do prevence pro pedagogické pracovníky. Kurz se zaměřuje na znalosti v oblasti prevence rizikového chování, ale také i na rozpoznávání hranic a kompetencí pedagogických pracovníků.
Tematické oblasti kurzu:
Úvod do studia preventivních věd
Návykové látky, epidemiologie a problémové populace
Věda o prevenci a na důkazech založených intervencích a politikách
Prevence v rodině
Prevence ve školách a školských zařízeních
Prevence na pracovišti
Komunitní prevence
Environmentální prevence
Prevence založená na médiích
Monitorování a hodnocení
Výsledky učení - deskriptory:
Znalosti – Studenti jsou schopni:
· představit základní definice, pojmy, teorie a typy intervencí
· používat základní terminologii a vysvětlit význam
· vysvětlit důležité součásti a prvky různých typů prevence
· popsat význam, roli a jak používat odborné standardy v prevenci
Dovednosti – Studenti jsou schopni:
· představit definici a roli prevence a preventivního pracovníka
· diskutovat a kriticky reflektovat implementaci účinných intervencí
· identifikovat principy a klíčové komponenty efektivní prevence
· argumentovat přístupy založenými na etických principech
· ilustrovat, jak se zapojit a zasáhnout v různých prostředích, včetně médií a advokacie
· předložit argumenty pro provádění evaluace a monitorování
· popsat, jak vybudovat účinné systémy prevence pomocí intervencí založených na důkazech
Obecné kompetence - student je schopen kriticky reflektovat stávající a plánované činnosti v oblasti prevence; vyhledávat a kriticky reflektovat dostupné zdroje informací.
Vzdělávací modul Úvod do prevence založené na důkazech (INEP) je postaven na více než 30 letech výzkumu prevence a toho, jak nejnovější vědecké poznatky aplikovat v „reálném světě“ a v souladu s mezinárodními standardy a preventivní praxí ve vyspělém světě. Kurz je zaměřen na základní orientaci ve všech klíčových oblastech školské prevence rizikového chování; zprostředkovává základní přehled klíčových konceptů a aktuálních informací moderně pojaté prevence rizikového chování za využití a vědecky ověřených (evidence-based) a obecně uznávaných informací v oblasti prevence rizikového chování. Je zamýšlen jako univerzální úvod do prevence pro pedagogické pracovníky. Kurz se zaměřuje na znalosti v oblasti prevence rizikového chování, ale také i na rozpoznávání hranic a kompetencí pedagogických pracovníků. Kurz probíhá online. Do kurzu Úvod do prevence založené na důkazech jsou zahrnuta specifika České republiky. Tato specifika vnímáme jako velmi důležité, a to nejen z aktuálního pohledu oboru, ale také z pohledu současné dobré preventivní praxe ve školách a školských zařízeních. V některých ohledech jsou Česká republika a její specifika dávána nejen na evropské úrovni za příklady rozvinutého systému prevence v praxi. Jedná se zejména o:
1) Koncept prevence rizikového chování
2) Standardy primární prevence
3) Systém primární prevence MŠMT
4) Systém evidence preventivních aktivit – SEPA
5) Školní preventivní plán
6) Čtyřúrovňový model vzdělávání