Semináře probíhají blokově (v celkov ém rozsahu 18 výukových hodin). Výběr semináře zaznamenává student do ISP. Semináře jsou organizovány formou aktivní účasti doktorandů. Doktorandi přebírají zodpovědnost za dílčí téma, vedou a korigují četbu zadaného díla, jeho překlad, interpretaci a moderují diskuzi. Kromě badatelských cílů tak semináře plní rovněž funkci didaktickou, doktorandi se učí vést odborné semináře.
V případě omezení distanční výuky v souvislosti s pandemií probíhá výuka distanční formou za využití prostředí Moodle a programu MS Teams.
Poznámka
Zahrnuje dva základní rámce směřování, mezi nimiž volí doktorand po konzultaci se školitelem a zvolené směřování zaznamenává do ISP.
V rámci zvoleného směřování je pak konkrétní dílčí téma semináře upřesněno při zohlednění ISP studenta, resp. tématu jeho disertace, a aktuálního stavu bádání daného problémů (nová monografie, monotematické číslo relevantního periodika atp.). Anotace jednotlivých kurzů uvedené v akreditačním návrhu proto charakterizují pouze základní osnovu kurzů.
Anotace semináře zahrnuje dva základní rámce směřování předmětu, mezi nimiž doktorand volí po konzultaci se
školitelem. V rámci zvoleného směřování je pak konkrétní téma semináře upřesněno při zohlednění ISP studenta, resp. tématu jeho disertace, a aktuálního stavu bádání daného problémů (nová monografie, monotematické číslo relevantního periodika atp.). Anotace proto charakterizuje pouze základní osnovu dílčích směřování, informuje o obecném rámci, z něhož se pro konkrétní semestr volí jeden konkrétní problém. Kurz je organizován formou aktivní účasti doktorandů.
Doktorandi přebírají zodpovědnost za dílčí témata, vedou a korigují četbu zadaného úseku díla, jeho interpretaci a moderují diskuzi. Spojujícím tématem je analýza raně křesťanského písemnictví v dobovém literárním a filosofickém kontextu.
A) V kurzu se studenti zabývají funkcí židovských biblických citátů a narážek v kanonických evangeliích se zvláštním důrazem na Markovo a Janovo evangelium. Východiskem kurzu je reflexe literárního kontextu raného judaismu a širšího řecko-římského světa s cílem vysvětlit vztah mezi historií a mýtem. Pozornost je věnována současnému stavu bádání a užití různých přístupů (historickou kritiku, literární kritiku a teorii sociální paměti). Cílem této části kurzu je rozvoj znalostí hermeneutiky a metodologie. Po prozkoumání vybraných zástupců současného bádání budou studenti analyzovat funkci Starého zákona v Markově a Janově narativu. Kurz bude zakončen vybranými případovými studiemi z každého ze dvou evangelií. Výuka kurzu probíhá v angličtině.
Výběr témat:
- Verze Starého zákona v 1. století a rané židovské interpretační strategie.
- Historiografie a mytografie ve starověku
- Současné přístupy ke studiu Starého zákona v evangeliích
- Markovo použití Starého zákona
- Janovo použití Starého zákona
B) Studenti se v kurzu zaměřují na dva hlavní body: 1) na různé filozofické školy, které nabízely racionální systémy orientace („Orientierungssysteme“) a v tomto ohledu soupeřily s křesťanstvím, alespoň pokud jde o intelektuální elitu v Římské říši; 2) na různé strategie „církevních otců“, jak se vypořádat s touto výzvou skrze integraci a / nebo odmítnutí filosofie jako takové, celých systémů a / nebo prvků filosofie. Kurz probíhá v angličtině.
Výběr témat:
- „Dogmatické školy“ nabízející etické systémy založené na různých filosofických pohledech na svět: střední platonismus; stoicismus; epikureismus.
- Skepticismus jako alternativa ke všem „dogmatickým“ školám.
- výslovně odmítnutím a kritikou křesťanství, jako například Julianus Apostata, nebo
- Reakce na křesťanství zaujetím neutrálního postoje tím, že zachovají pohanské tradice bez polemiky s křesťanstvím, jako je například Themistios.
- Křesťanství prezentované jako „(pravá) filozofie“ (Justin, „filozof a mučedník“).
- Křesťanství prezentované jako filosofický monoteismus(Minucius Felix).
- Filozofie odsouzená jako neslučitelná s křesťanstvím (Tertullianus).
- Filozofie považovaná za přípravu na (křesťanskou) teologii (Órigenés).
- Filozofie považovaná za přínosnou v rámci konverze (Augustin).