Charles Explorer logo
🇬🇧

Migration and intercultural relations in the contemporary Czech Republic and Europe

Class at Hussite Theological Faculty |
LHIS85

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz bude vyučován v pěti blocích. V prvním bloku budou představena základní teoretická východiska multikulturalismu/interkulturalismu a kritika jednotlivých konceptů. Zároveň budou tyto koncepty zasazeny do prostředí České republiky a českého vzdělávacího systém. V druhém bloku budou z různých perspektiv představeny příčiny, formy a důsledky procesu migrace. Třetí blok se bude věnovat situaci v České republice se zaměřením na otázku soužití menšin s většinovou společností. Čtvrtý blok se bude zabývat otázkami identity a pozice člověka v současné společnosti a vlivu médií na formování názorů jednotlivce, stejně jako utváření skupinových mentalit. V pátém bloku budou mít studenti prostor k diskuzi o způsobech zapojení se do nejrůznějších aktivit (aktivní občanství) a seznámí se s některými možnostmi realizace vlastních nápadů a financování různých projektů. Cíle: • Studenti/studentky se seznámí se základními koncepty interkulturní/multikulturní výchovy a možnostmi jejich využití v českém kontextu • Studenti/studentky se seznámí s fenoménem migrace ve světě a v České republice a s jeho vlivem na současnou společnost • Studenti/studentky porozumí problémům a situacím, kterým čelí příslušníci menšin v České republice • Studenti/studentky se seznámí s národní legislativou v oblasti migrace a integrace a konceptem vzdělávání v oblasti interkulturní výchovy • Studenti/studentky dokážou aplikovat získané teoretické znalosti v praxi Požadavky na studenta: Reflexe povinné literatury – z 12 témat probíraných v rámci předmětu (viz struktura předmětu) si studenti/studentky vyberou jedno téma a na základě povinné literatury uvedené k danému tématu vypracují reflexi (minimální délka reflexe je 500 slov). Studenti/studentky by měli/měly prokázat schopnost kriticky analyzovat zadané texty a aplikovat obsažené teorie a koncepty v praxi. Reflexe by měla obsahovat také vlastní myšlenky či zkušenosti týkající se tématu. Termín odevzdání reflexe v elektronické verzi (anna.marsikova@gmail.com) je XXX. Portfolio – během celého semestru budou studenti/studentky pracovat na svém osobním portfoliu, které by mělo obsahovat materiály týkající se témat probíraných v rámci předmětu (např. novinové a internetové články, zajímavé odkazy, poznámky a materiály z přednášek, sylabus kurzu, reflexi povinné literatury). Portfolio může mít tištěnou či elektronickou verzi (CD či USB). Studenti/studentky poskytnou portfolio k nahlédnutí XXX. Účast v hodinách – maximálně 1 omluvená absence. Způsob zakončení – XXX Struktura předmětu:

1. blok ( Uvedení do předmětu. Základní terminologie. IKV/MKV v českém vzdělávacím systému. (úvod, představení požadavků pro absolvování kurzu, práce se zdroji; multikulturalismus vs. interkulturalismus, koncept interkulturní/multikulturní výchovy, kritika jednotlivých konceptů a teorií; výukové moduly, národní program vzdělávání, rámcové vzdělávací programy)

2. blok ( Migrace. Ekonomická migrace. Uprchlictví. (definice základních konceptů, teorií a terminologie z oblasti migrace; historické proudy, současné rysy a vliv na soudobou společnost; problematika mezinárodní ochrany ve světě a v České republice)

3. blok ( Migrace v České republice. Romská menšina v ČR. Vietnamská menšina v ČR. Ukrajinská menšina v ČR. Další menšiny v České republice. (historie, migrační politiky, otázka etnické homogenity/ heterogenity; vývoj a specifika soužití minoritní a majoritní společnosti)

4. blok ( Národní, etnická, sociální a osobní identita. Vizuální reprezentace a etnické stereotypy v médiích. (kdo jsme „my“, kdo jsou „oni“, „střet kultur“; česká národní identita; téma menšin a imigrace v tisku a dalších médiích, veřejné mínění, předsudky)

5. blok ( Možnosti využití teoretických východisek v praxi. Aktivní občanství. (představení relevantních organizací zabývajících se tématem migrace a IKV/MKV a úspěšných projektů; Jak se zapojit, pokud něco chceme změnit? Jaké jsou možnosti financování vlastního projektu? Jak napsat projektovou žádost?)