1) Psychologie jako vědní obor. Vývoj psychologie v historické genezi.
2) Vztah psychologie k ostatním vědám.
3) Základy psychologie osobnosti. Biologická a sociálně kulturní determinace. Vývoj osobnosti. Vědomí a nevědomí. Vznik a vývoj vědomí "já". Vývoj a úloha sebepojetí. Obrana sebepojetí.
4) Poznávací procesy. Význam pozornosti, specifičnost vnímání a jeho spojení s ostatními poznávacími funkcemi. Inteligence: struktura, obecné faktory a specifické faktory. Význam a možnosti využití schopností.
5) Vrozené základy osobnosti: temperament. Emoce a jejich význam, regulační funkce emocí.
6) Vůle jako vyšší autoregulační funkce, její struktura a utváření. Konflikt a rozhodování.
7) Struktura osobnosti, hlavní osobnostní dimenze.
8) Motivace. Pudy, instinkty, potřeby. Postoje, hodnoty, cíle, zájmy. Frustrace, deprivace.
9) Paměť a učení. Základní procesy paměti. Funkce paměti a možnosti jejího ovlivnění. Druhy učení a jejich význam pro různé životní situace.
10) Myšlení a řeč. Význam řeči pro rozvoj myšlení, jeho sociální význam, způsoby komunikace.
11) Hlavní psychologické směry: behaviorismus, gestaltismus, psychoanalýza a neanalytické směry, humanistická psychologie, transpersonální psychologie, kognitivní psychologie. POŽADAVKY KE ZKOUŠCE: prostudování učebnice M. Vágnerové "Základy psychologie" (Karolinum, Praha,
2004), případně M.Vágnerová: "Úvod do psychologie" (HTF Praha 1996 nebo
1999).