Charles Explorer logo
🇬🇧

Instructional science I

Class at Hussite Theological Faculty |
LPED07

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Základní východiska didaktického myšlení a jednání ve výuce (souvislosti mezi cíli, obsahy vzdělávání a metodami zprostředkování učiva).

Výuka jako institucionalizovaná forma vzdělání.

Transmisivní výuka a konstruktivistická výuka.

Základní tendence v současné výuce: činnostní a zkušenostní učení – problémové učení – integrativní tendence – svoboda ve výuce – výuka z komunikačního hlediska.

Učivo a jeho výběr. Překonávání poznatkového encyklopedismu. Kurikulum a jeho reformy.

Uspořádání učiva v pedagogických dokumentech. Učební plány, učební osnovy, rámcové a školní vzdělávací programy.

Vyučování jako celistvý proces. Vztah cílů, prostředků, obsahu a podmínek vyučování. Dělení vzdělávacích cílů z hlediska obsahu a obecnosti.

Vzájemný vztah mezi učitelem a žáky ve vyučování.

Vzdělávání, jeho cíle a pojetí. Historicko-vývojové proměny cílů, obsahů a funkce vzdělávání, Teorie formálního a materiálního vzdělávání, jejich vznik a soudobé projevy.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cíl předmětu:

Student si vyzkouší vnímat vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení klienta.

Student umí rozlišit konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání.

Student umí vysvětlit co je didaktika a základní didaktické pojmy (cíl, obsah, metoda, učivo, podmínky vzdělávání).

Student rozumí souvislosti mezi cíli, obsahy vzdělávání a metodami zprostředkování učiva.

Student rozumí českému vzdělávacímu systému (Bílá kniha, RVP, ŠVP).

Student si na modelových příkladech vyzkouší popsat jaké důsledky mají různé přístupu k učení a výuce, formulaci cílů, volbě metod apod. do sociálních vztahů ve třídě a do vztahů mezi učitelem a žáky.

Pro zápis do tohoto kurzu je třeba absolvovat kurz úvod do pedagogiky.