Terminologie - pojetí sociální práce, základní pojmy. Historický vývoj sociální práce v zahraničí.
Historický vývoj sociální práce u nás. Změny sociální práce v naší zemi po roce 1989, současná situace.
Etika sociální práce, etický kodex sociálního pracovníka, etická dilemata. Profesní role sociálního pracovníka/pedagoga, kompetence, osobnostní předpoklady.
Individuální sociální práce - fáze vedení případu. První kontakt s klientem.
Metoda rozhovoru, typy rozhovoru. Aktivní naslouchání.
Typologie klientů/uživatelů služby. Zásady pro práci s rizikovými klienty.
Studijní předmět Metody sociální práce seznamuje studenty s charakterem a se základními postupy sociální práce s jednotlivci, se skupinami a komunitami. Součástí je i historický pohled na tuto problematiku.
Kromě přehledu etap sociální práce (první kontakt, diagnostická etapa, sociálně terapeutická fáze, ukončení případu) se student obeznámí s principy krizové intervence, vyzkouší si práci se skupinou, seznámí se s pravidly sestavování komunitního projektu. Podstatnou součástí výuky jsou praktická cvičení, diskuze, modelové situace, rozbor kazuistik.
Tyto formy práce pomáhají studentům prakticky aplikovat získané vědomosti a rozvíjí jejich schopnost analyzovat sociální problémy, navrhovat řešení, argumentovat, obhájit svůj názor. Student si během výuky rozvine základní dovednosti práce s klientem/uživatelem služby (vedení rozhovoru, typy přístupů, vypracování sociálního šetření), dokáže vysvětlit význam dodržování základních etických pravidel.
Porozumí kompetencím profese sociálního pracovníka/pedagoga v různých oblastech, dokáže reflektovat své předpoklady pro tuto roli.