Charles Explorer logo
🇬🇧

Social Gerontology I

Class at Hussite Theological Faculty |
LPED45

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata (sylabus): 4.10. 2021 Seznámení se s hlavními tématy současné gerontologie. Gerontologie a geriatrie – vymezení pojmů, členění.

Zdravé a nemocné stáří. 11.10. 2021 Klasické a moderní teorie stárnutí. Biologické, chronologické a sociální stáří.

Dlouhověkost. 18.10. 2021 Demografická struktura populace, střední délka života. Mortalita, morbidita, chronicita. 25.10. 2021 Všední denní činnosti a instrumentální všední denní činnosti.

Dysabilita. Nejčastější příčiny nesoběstačnosti.

Hierarchie v poklesu funkční schopnosti. Rizikový jedinec. 1.11. 2021 Geriatrické syndromy a symptomy.

Etiopatogeneze – složka somatická, psychická a sociální. Geriatrické sociální syndromy.

Casus socialis. Anhedonie.

Geriatrická intervence. 8.11. 2021 Problematika pečujících rodin o seniory. Stáří z hlediska mezigeneračních vztahů a solidarity. 15.11. 2021 Psychopatologie ve stáří.

Krize jako fenomén ve stáří. 22.11. 2021 Bezpečnost starého člověka a projevy sociální izolace. Sociální zabezpečení ve stáří.

Kvalita života ve stáří. Význam spirituality a duchovních hodnot. 29.11. 2021 Stáří a kognitivní deficit, diagnostika a terapie. 6.12. 2021 Sociální a zdravotní péče o seniory.

Struktura a systém péče o seniory. Domovy a, penziony pro seniory, domy pokojného stáří, stacionáře pro seniory, léčebny pro dlouhodobě nemocné, domovy se zvláštním režimem. 13.12. 2021 Systém péče o umírající.

Hospicová zařízení. Paliativní léčba.

Práce s rodinou umírajícího. Péče o pozůstalé.

Etické aspekty stáří. 20.12. 2021 Písemný test.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Tento předmět bude zakončen seminární prací.

Absolvováním předmětu Sociální gerontologie si studenti prohloubí znalosti a porozumění procesu stárnutí a období stáří z hlediska medicínského, psychologického a sociálního (sociálně-právního a etického), které jsou nezbytnou průpravou pro sociální a sociálně pedagogickou práci se seniory. Tyto znalosti budou studenti schopni aplikovat při identifikaci základních sociálních a zdravotních syndromů a symptomů souvisejících se stářím a nejběžnějších příčin komplikací seniorského věku z hlediska soběstačnosti, adaptability, důstojnosti a celkové kvality života. Získají přehled o periodizaci stárnutí z hlediska ontogeneze člověka, prožívání, postojích i hodnotách, specifických potřebách seniorů a o možnostech jejich naplnění. Diskutovat budou o potřebách umírajících a jejich rodin a o současném systému paliativní péče jak o umírající, tak o pozůstalé. Budou schopni orientovat se v problematice rodinné a mezigenerační péče o seniory, dále v zaměření, možnostech i limitech jednotlivých institucí sociální a zdravotní péče o seniory se zohledněním dobré praxe. Na základě komplexního přehledu o systému těchto institucí budou také umět klientům staršího věku nabídnout optimální a dostupné institucionální možnosti péče i psychosociální intervenci s ohledem na jeho individuální potřeby, zdravotní stav a životní kontext. Studenti se naučí metodám aktivizace seniorů včetně základů kognitivní rehabilitace nebo základní diagnostice kognitivní poruchy, postdiagnostických forem pomoci, komunikačním dovednostem se seniory a s rodinnými příslušníky. V tomto předmětu studenti získají znalosti o nových postupech a metodách v péči o seniory i jejich rodinu, interkulturním srovnání problematiky péče o seniory na základě komplexního pojetí výzkumu, teorie i praxe. Studenti rovněž získají vhled a Pochopení přínosu multidisciplinárního pohledu na stárnutí a stáří.