Charles Explorer logo
🇨🇿

Pedagogika volného času

Předmět na Husitská teologická fakulta |
LPED51

Anotace

Absolvent pedagogiky volného času si utvoří základní přehled o možnostech sociálně pedagogické práce a sociálně výchovného působení v oblasti volného času dětí a dospívajících. Orientuje se v současných trendech, organizačních metodách a formách používaných v oblasti práce s dětmi a mládeží a má základní vědomosti o současném pojetí volného času, funkci a cílech pedagogiky volného času. Student je seznámen se školskými zařízeními pro zájmové vzdělávání a organizacemi pro neformální vzdělávání. Uvědomuje si vlivy sociálního prostředí na edukační proces ve volnočasových aktivitách a význam kategorie volného času pro život člověka. Student reflektuje otázku kultivace dětí a dospívajích činnostmi ve volném čase a roli pedagoga ve volnočasových aktivitách. Student prověří své porozumění informacím v předmětu nabitým reflexí konkrétní reálné volnočasové aktivity pro děti a dospívající.

Témata (sylabus):

• Vymezení pojmu pedagogika volného času a jeho vztahu k ostatním pedagogickým disciplínám.

• Pojetí volného času jako sociologické, psychologické a pedagogická kategorie.

• Definice pojmu volný čas, aktivity ve volném čase.

• Cíle a funkce volného času a aktivit ve volném čase ve vývoji dětí a dospívajících.

• Inspirace z dějin pedagogiky pro volný čas.

• Vlivy sociálního prostředí na volný čas.

• Současné trendy v pedagogice volného času (konstruktivistické pojetí pedagogické práce, zážitková pedagogiky, animace, streetwork, peer program).

• Školská zařízení pro zájmové vzdělávání a organizace pro neformální vzdělávání.

• Preventivní funkce volnočasových činností, nízkoprahová centra.

• Kurikulum a didaktika volnočasových aktivit.

• Aktuální témata výzkum v oblasti pedagogiky volného času.

• Role sociálního pedagoga ve volnočasových aktivitách.

• Právní normy pro práci pedagoga volného času s dětmi a mládeží.

Požadavky na studenta:

Vypracování seminární práce reflektující konkrétní reálnou volnočasovou aktivitu pro děti a dospívající, se kterou se student seznámí, složení ústní zkoušky z obsahu přednášek a povinné literatury.