* Osnova kurzu: •
1. pedagogická situace, naše prostředky a možnosti, pedagogický optimismus •
2. osobní pedagogický styl, jednotlivé vědy základů společenských věd a jejich didaktická specifika •
3. kreativní didaktické myšlení, učitelova dílna (zdroje) •
4. metodické výstupy studentů: výklad •
5. metodické výstupy studentů: diskuse, dialog, sókratovský dialog •
6. metodické výstupy studentů: skupinová práce •
7. metodické výstupy studentů: audiovizuální pomůcky •
8. metodické výstupy studentů: práce s textem •
9. metodické výstupy studentů: aktivizující metody, hry •
10. doplňující didaktická témata: testy, eseje, známkování, evaluace, zpětná vazba •
11. doplňující didaktická témata: spolupráce se studenty, s rodiči, s institucemi •
12. doplňující didaktická témata: projekty, exkurze, výlety
V teoretické části semináře budou studenti konfrontováni se základními problémy a východisky výuky filosofie v podmínkách školy: proč, jak a jakou učit filosofii?
Ve stěžejní praktické části semináře se studenti seznámí a reálně si vyzkouší vybrané výukové metody pro řízení hodin základů společenských věd/filosofie. V řízených diskusích potom společně s vyučujícím zhodnotí rizika, výhody a nevýhody těchto metod. Studenti získají konkrétní inspirativní a využitelné návody na řešení pedagogických situací v běžné škole. Studenti se zorientují v pojetí středoškolského učiva v rámci základů společenských věd (RVP/ŠVP, jednotlivé vědní obory).
V případě distanční výuky bude probíhat v prostředí MS Teams.