Charles Explorer logo
🇬🇧

Social Pedagogy I

Class at Hussite Theological Faculty |
LPED85

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Vymezení předmětu sociální pedagogika

Vznik a vývoj sociální pedagogiky

Sociální pedagogika a společnost (sociální stát)

Česká sociální pedagogika

Základní kategorie a pojmy sociální pedagogiky

Obsah, funkce a úkoly sociální pedagogiky

Sociální pedagogika ve vztahu k dalším vědním disciplínám

Sociální pedagogika a sociologie výchovy

Sociální pedagogika a sociální práce

Sociální práce

Sociální pole (životní pole: biologické , mentální, sociální )

Socializace, sociální zrání

Sociabilita

Životní styl

Volný čas a volnočasové aktivity

Pedagogika volného času

Možnosti a metody sociální pedagogiky ve volném čase

Cílové skupiny sociální pedagogiky

Výzkumné metody sociální pedagogiky

Normalita, sociální deviace a sociální patologie

Diferenciace cílových skupin a individualizace působení sociální pedagogiky

Sociální pedagogika ve škole a mimo školu

Sociální pedagogika v informační společnosti (média, nové technologie, digitalizace, kyberprostor, virtuální realita, kyberkultura)

Aktuální úkoly sociální pedagogiky

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Sociální pedagogika je aplikovanou normativní pedagogickou disciplínou, která vznikala koncem 19.století na základě vědeckého reflektování společenské skutečnosti novou vědní disciplínou (sociologie) a zvyšování priority sociálních otázek a hledání jejich řešení. Po celé dvacáté století se vyvíjela především v německém prostředí, ale i v Československu můžeme sledovat její kontinuální vývoj.

K prudkému nárůstu zájmu o sociální pedagogiku došlo v devadesátých letech minulého století v důsledku nárůstu nových jevů ve společnosti jako je bezdomovectví, nezaměstnanost, konsumace drog, dětská prekriminalita, ale i nárůst drobnější sociální deviace vedoucí v masovém měřítku k sociální anomii. Sociální pedagogika se spolu s předmětem sociální práce jevila jako vhodný nástroj společnosti k řešení nových sociálních problémů.

Dvousemestrový kurz seznámí studenty komplexně se sociální pedagogikou jako vědní disciplínou a s jejím významem pro praxi. Důraz je kladen na teoretické definování předmětu, rozpracování jeho kategorií a pojmosloví, vývoj a místo v systému vědních disciplín.