Vymezení předmětu sociální pedagogika
Vznik a vývoj sociální pedagogiky
Sociální pedagogika a společnost (sociální stát)
Česká sociální pedagogika
Základní kategorie a pojmy sociální pedagogiky
Obsah, funkce a úkoly sociální pedagogiky
Sociální pedagogika ve vztahu k dalším vědním disciplínám
Sociální pedagogika a sociologie výchovy
Sociální pedagogika a sociální práce
Sociální práce
Sociální pole (životní pole: biologické , mentální, sociální )
Socializace, sociální zrání
Sociabilita
Životní styl
Volný čas a volnočasové aktivity
Pedagogika volného času
Možnosti a metody sociální pedagogiky ve volném čase
Cílové skupiny sociální pedagogiky
Výzkumné metody sociální pedagogiky
Normalita, sociální deviace a sociální patologie
Diferenciace cílových skupin a individualizace působení sociální pedagogiky
Sociální pedagogika ve škole a mimo školu
Sociální pedagogika v informační společnosti (média, nové technologie, digitalizace, kyberprostor, virtuální realita, kyberkultura)
Aktuální úkoly sociální pedagogiky
Sociální pedagogika je aplikovanou normativní pedagogickou disciplínou, která vznikala koncem 19.století na základě vědeckého reflektování společenské skutečnosti novou vědní disciplínou (sociologie) a zvyšování priority sociálních otázek a hledání jejich řešení. Po celé dvacáté století se vyvíjela především v německém prostředí, ale i v Československu můžeme sledovat její kontinuální vývoj.
K prudkému nárůstu zájmu o sociální pedagogiku došlo v devadesátých letech minulého století v důsledku nárůstu nových jevů ve společnosti jako je bezdomovectví, nezaměstnanost, konsumace drog, dětská prekriminalita, ale i nárůst drobnější sociální deviace vedoucí v masovém měřítku k sociální anomii. Sociální pedagogika se spolu s předmětem sociální práce jevila jako vhodný nástroj společnosti k řešení nových sociálních problémů.
Dvousemestrový kurz seznámí studenty komplexně se sociální pedagogikou jako vědní disciplínou a s jejím významem pro praxi. Důraz je kladen na teoretické definování předmětu, rozpracování jeho kategorií a pojmosloví, vývoj a místo v systému vědních disciplín.