Stručná anotace předmětu:
Cílem je připravit studenty na pokročilou, odbornou sociální práci se specifickou cílovou skupinou, se seniory, připravit je na diagnostiku a poradenství, tvorbu a řízení svépomocných podpůrných programů a komunikačních technik.
Témata: Zdravé stáří. Aktivizační terapie seniorů. Proces komunikace a jeho poruchy v adolescenci, dospělosti a stáří. Klasifikace, etiologie a symptomatologie narušené komunikační schopnosti v dospělosti a stáří.
Afázie. Vymezení pojmů. Jazyk, řeč a afázie. Epidemiologie a rizikové faktory cévních onemocnění mozku. Klasifikace afázií dle dominujících příznaků: afázie globální, expresivní, senzorická, transkortikální, kondukční a amnestická. Neuropsychologická diagnostika afázií a testové baterie. Současné trendy v terapii afázie, řešení psychosociální problematiky afázie. Funkcionálně orientovaná terapie afázie. Intervenční program PACE. Konverzační trénink a podpůrná komunikace pro osoby s afázií. Psychosociální přístupy. Využití metod alternativní a augmentativní komunikace. Skupinová terapie. Svépomocné skupiny. Občanská sdružení. Organizace komplexních přístupů k problematice v ČR a ve světě.
Demence. Základní informace o práci mozku ve vztahu ke kognitivním vědám. Terminologické vymezení poruchy kognitivní, intelektové a komunikační. Diagnostika a diferenciální diagnostika demence. Psychosociální a terapeutické přístupy k osobám s demencí. Možnosti řečově kognitivní terapie. Programy psychické aktivizace. Komunikace s osobou stiženou demencí.
Dysartrie a dysfagie. Získaná dysartrie a její vliv na komunikační procesy. Etiologie, klasifikace a symptomatologie komunikační dyspraxie a apraxie. Psychosociální důsledky dysfagie. Indirektní přístupy k člověku s dysfagií.
Témata pro semináře: multimediální atlas kognitivních poruch, reminiscenční terapie, pet terapie (zooterapie), orientace v realitě, taneční terapie, kognitivní terapie, terapie světlem, bazální stimulace.