Předmět je složen z níže uvedených bloků, které jsou (v případě nízkého počtu studentek a studentů) učeny dle individuální domluvy (to platí jak pro situace prezenční, tak distanční výuky).
BLOK 1: Uvedení do tématu a postavení etiky v kontextu sociální práce - co je to etika, morálka, postoje, hodnoty a jak se zachází s etickými teoriemi v kontextu sociální práce oproti etickým a filosofickým disciplinám
BLOK 2: Vybrané etické teorie
BLOK 3: Etické kodex a hodnoty profese
BLOK 4: Duální vztahy pohledem etiky
BLOK 5: Dilemata (struktura L. Musila)
BLOK 6: sociální etika v kontextu sociální práce, intervence do úrovní systémů
BLOK 6: Aplikace do kontextu sociální práce
Výstupem: písemná práce reflektující konkrétní modelovou situaci klienta (a ústní reflexe)
Kritéria: dosažení bodové hranice 65 bodů / 100
Další specifikace jsou uvedeny v ostatních částech elektronické anotace předmětu
Sociální etika I. se zaměřuje na základní přehled obecných přístupů k etice, které jsou využitelné v kontextu sociální práce. Tento úvod má sloužit jako přehled pro snadnější volbu přístupu, který by mohli studentky a studenti volit ve vlastní praxi. Do tohoto základního přehledu budou následně vkládány témata:
- Etických kodexů sociální práce
- hodnot v kontextu sociální práce a jejich možných střetů a potkávání s hodnotami osobními
- dilematům v sociální práci (dle struktury, kterou formuloval Musil)
- a konkrétním aplikacím do modelových situací práce s klientkami a klienty
VARIANTA DISTANČNÍ PODOBY STUDIA: Setkání budou probíhat skrze MSTeams a to v termínech po vzájemné domluvě zúčastněných v blokové podobě tak, aby byl naplněn stanovený rozsah hodinové výuky. Bloková podoba má zajistit dostatek prostoru pro nacvičování, diskutování a reflexe etických témat v kontextu sociální práce.