* Témata:
1) Kultura a humanitární, křesťanské misie. Dějiny a přítomnost misií v jednotlivých světadílech (Asie, Afrika, Amerika). Vliv starověkých a středověkých misií na vytváření evropských tradic a evropského povědomí.
2) Kultury a náboženství.
3) Etika v rozvojové spolupráci a humanitární pomoci. Etika pomoc.
4) Enviromentální aspekty rozvojové pomoci a spolupráce.
5) Sociální aspekty rozvojové pomoci a spolupráce.
6) Ekonomické aspekty rozvojové pomoci a spolupráce Specifické problémy regionu - Afrika. Specifické problémy regionu - Blízký a střední východ. Specifické problémy regionu - Asie. Specifické problémy regionu - Jižní a východní Evropa. Specifické problémy regionu - Latinská Amerika. Témata seminářů:
1.-2. Vysílání odborníků a expertů do zahraničí.
3.-4. Význam výchovy a vzdělávání k rozvojové pomoci.
5.-6. Rozvojová agentura a náplň její práce.
7.-8. Dobrovolníci v humanitární pomoci.
9. Humanitární pomoc a předávání informací v situaci ozbrojeného konfliktu.
10. Historické, kulturní, náboženské, zdravotní, ekonomické a politické podmínky ve vybraných rozvoj. zemích.
11.-12. Nejdůležitější problémy, které jsou charakteristické pro rozvojové země (chudoba, migrace, atd).
13.-14. Rizika spojená s poskytováním humanitární pomoci (prodlužování válek, likvidace místní ekonomiky, vytváření sociálních závislosti aj.)
Cílem předmětu je prohloubit odborné kompetence studentů v problematice rozvoje a rozvojových studií, poskytování rozvojové a humanitární pomoci ve světě i Českou republikou. Důraz bude kladen na porozumění strategie poskytování v sociální, ekonomické a ekologické dimenzi. Budou odborně rozebrány příklady dobré i chybné praxe. V předmětu budou prezentovat i některá odborná témata pozvaní odborníci.
V případě distanční výuky bude předmět Úvod do rozvojových studií II. vyučován formou e-learningové výuky a formou MS Teams. Student obdrží e-mailem prostřednictvím SISu (v 1. týdnu výuky LS) bližší informace. Předmět bude zakončen písemnou zkouškou ve zkouškovém období (konkrétní upřesnění bude sděleno v průběhu LS).