Výuka bude v LS 2020/21 probíhat online formou, link pro přístup k výukové platformě bude zaslán před zahájením výuky přihlášeným studentům.
1. Úvod Co může antropolog nabídnout lékaři? Antropometrie, auxologie – opakování základních pojmů. Variabilita znaku a antropometrických rozměrů, percentily, SD skore. Propojení antropologie s moderními metodami. Pomoc při stanovení diagnózy, sestavení léčebného plánu, kontrole léčby. Antropometrie v klinickém výzkumu
2. Růst – úvod do auxologie. Nerovnoměrný růst jednotlivých orgánů. Kosterní růst, tělesná výška. V centru pozornosti chondrocyt. Buněčná úroveň: Buněčný cyklus, bazální buněčné procesy, nitrobuněčné signální dráhy, transkripční faktory. Růstová ploténka: lokální parakrinní faktory. Endokrinní řízení. GH – IGF1, tyroidální hormony, estrogeny, androgeny, glukokortikoidy. Základní modely růstu.
3. Poruchy růstu v příkladech z klinické praxe. Hypotalamická dysfunkce, deficit GH. Chronická onemocnění snižující tvorbu IGF1 (zánětlivá onemocnění , malnutrice aj.), kostní dysplazie, RASopatie, neurofibromatóza, primordiální dwarfismy, progeroidní syndromy. Vysoký vzrůst.
4. Tělesná hmotnost a stav výživy. Tělesná hmotnost, hmotnost k výšce, indexy hmotnosti k výšce. Tělesné složení. Orientační metody užívané v klinické praxi. Antropometrické metody: Matiegka, Pařízková – výhody a nevýhody jejich užití. Jiné metody – vážení pod vodou, DXA, bioelektrická impedance. Akutní a chronická malnutrice. Příklady z klinické praxe. Onemocnění gastrointestinálního traktu – celiakie, Crohnova choroba, cystická fibróza. Týrané děti. Regulace příjmu potravy. Mentální anorexie. Obezita. Syndromy spojené s obezitou.
5. Sexuální diferenciace, sexuální vývoj. Určení pohlaví (genetické, hormonální fenotypické). Vývoj gonád a sexuálních pohlavních znaků. Problematika disorders of sexual development, gender dysphoria. Puberta a její hormonální řízení. Kostní věk. Komplexní pohled na pubertu: Srovnání křivky růstových rychlostí, hormonálních změn, vývoje sekundárních pohlavních znaků a kostní maturace. Variabilita v nástupu puberty. Predikce finální výšky. Sekulární trend.
6. Poruchy růstu, puberty a sexuální diferenciace na příkladech z klinické praxe. Konstituční opoždění a urychlení růstu a puberty. Idiopatická centrální předčasná puberta (CPP), CPP s organickou příčinou (tumory), CPP jako pozdní následek onkologické léčby, předčasná pseudopuberta. Hypergonadotropní hypogonadismus jako následek protinádorové léčby, Klinefelterův syndrom, Turnerův syndrom. Hypogonadotropní hypogonadismus. Kongenitální adrenální hyperplázie.
7. Vývoj skeletu. Enchondrální a desmogení osifikace. Růst mozkovny a jeho řízení. Kefalometrie. Hodnocení růstové dynamiky mozkovny. Růst mozkovny a stav výživy. Kefalogram. Příklady z klinické praxe: kraniosynostózy, syndromy spojené s kraniosynostózami, hydrocefalus, mikrocefalie. Časný zánik velké fontanely.
8. Využití antropologie v ortopedii. Antropometrie při sledování pacientů s kostními dysplaziemi a dalšími poruchami pohybového aparátu . Rozměry vhodné k objektivizaci proporcionality, porovnání s telerentgenogramy. Predikce růstu jednotlivých tělesných segmentů. Nestejná délka končetin, predikce zkratu a plánování léčby. Kostní dysplazie , poruchy kostního metabolismu.
9. Opakování – co vyšetřovat, na co se zaměřit, jaké metody užít a jak interpretovat výsledky v kojeneckém věku, v dětství a během puberty. Dotazy. Součástí kurzu je i 2 hodinová st áž v antropologické ambulanci Pediatrické kliniky FN Motol nebo v Ambulantním centru pro vady pohybového aparátu a zhodnocení vybraného pacienta.
Cílem kurzu je seznámit posluchače s využitím antropologie v klinické praxi, zejména v pediatrii. Na příkladech z klinické praxe jsou rozebírány příčiny růstového selhání.
Dále je pozornost věnována především hodnocení růstu, sexuální maturace a stavu výživy, diferenciální diagnostice poruch růstu a vlivu chronického onemocnění na auxologické parametry. Dále se zabývá růstem mozkovny pro využití v dětské neurologii a neurochirurgii a proporcionalitou skeletu a predikcí růstu dlouhých kostí pro potřeby dětské ortopedie.
Kurz je určen pro studenty oboru antropologie (i postgraduální).