Jak se dělá ochrana přírody – geobotanik na CHKO
Plán kurzu 2021
Jindřich Prach (AOPK ČR, cts UK, doktorand na kat. botaniky PřF UK)
Termín – víkend 17.-18.4., možno mírně upravit po dohodě s přihlášenými
Kurz má přiblížit, jak se vědecké poznatky geobotanika uplatňují v praxi. Co dnešní ochrana přírody v našem prostředí pro výzkum nabízí? Jak nenarazit při případném žádání úřadů o povolení? Jak může každý využívat četné dostupné podklady a data, jak může domlouvat, realizovat a vědecky využít ochranářská opatření.
Vítáme diskuse chtivé studenty všech obor ů, nejen botaniky!
Náplň:
Exkurze v CHKO Český kras s ukázkami, jak přírodovědec, absolvent botaniky, ve státní správě ochrany přírody pracuje
- co se daří i co se nedaří a nezvládá
- návštěva lokalit, kde se provádí ochranářský management – výřezy křovin, pastva, ředění lesa, výsadby alejí apod. a diskuse nad tím
- návštěva lokalit ikonických druhů – Dracocephalum austriacum, Adenophora liliifolia, Cypripedium calceolus, ukázka pokusů o záchranu, diskuse historie lokalit a co z toho vyplývá (a jestli to vůbec má cenu)
- návštěva sídla Správy CHKO a ukázka práce tam, případně diskuse s dalšími zaměstnanci
Přednášky (dle situace, na kat. botaniky, příp. částečně v Karlštejně na CHKO, dohromady 1 den):
Náplň možno měnit, přizpůsobit přání přihlášených, doplnit… návrh:
- Změny krajiny a vegetace v kostce. Co je dnes jinak, že musíme něco chránit?
- Musíme? Proč? Služba občanům, skanzen nebo že se nám to prostě líbí.
- Chráněná území – rezervace apod.; co to je, ale hlavně co to znamená v praxi. Kde najít kde jsou, vymezení, definice předmětů ochrany, plány péče – jsou na webu a co užitečného obsahují; co si dohledat, když chci někde bádat; co připomínkovat, když mi na nějakém oblíbeném území záleží; o co a proč žádat o povolení, když chci někde bádat – jak je to formálně (úřad), ale i jak je to reálně (raději se úřadu neformálně zeptat)
- Druhová ochrana, chráněné druhy – co z ní vyplývá a nevyplývá a k čemu lze využít; rozdíl v druzích ohrožených (červené seznamy) a vyhláškov ých (chráněných), plánované legislativní změny
- Úřady a orgány ochrany přírody v ČR – velmi rychlé shrnutí – Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, krajské úřady, obecní úřady, ministerstvo, inspekce životního prostředí… – jak se ve změti kompetencí vyznat, když něco chci
- Zdroje dat pro botanika a ochranáře, ukázky přístupnosti na webu a ukázky využití – mapy (základní mapy; letecké snímky včetně archivu historických; mapový server AOPK – biotopy aj.; lesnické mapy porostní, typologické aj.; digitální model terénu LIDAR); databáze – nálezová databáze ochrany přírody, ukázky množství dat a ukázky chyb, přímé ukázky, jak dostat data, srovnání s databází Pladias; DRUSOP
- Dotace v ochraně přírody – program péče o krajinu, program na obnovu přirozených funkcí krajiny, operační program životní prostředí – jak si snadno sáhnout na peníze chci-li pečovat o oblíbenou lokalitu; problém, že (zatím) je víc peněz než kompetentních zhotovitelů a smysluplných žádostí, tak se nezřídka platí blbosti
- Příklady ochrany přírody v minulosti - 19. stol. první rezervace pralesů u nás, ochrana pro „jemnocit pana knížete“ a kritiky za hospodářskou újmu jako by to bylo dneska; spolky okrašlovací ochranné a zalesňovací – účtenky za akáty a černé borovice na přípražské stráně, ochrana domoviny, časopisy Krása našeho domova, Natur und Heimat aj., střediska památkové péče a ochrany přírody, okresní konzervátoři… - ukázka jako zdrojů dat pro výzkum i ukázka, že přístup a problémy se stále stejně vrací
Zkouška – k uchazečem vybrané jakékoli oblíbené lokalitě zpracovat (v rozsahu pár vět, maximálně stránky textu) 1/ shrnutí ochranářského významu, stávající ochrany, případně minulosti lokality, shrnout návrh co by tam bylo věcně dobré dělat a nedělat a jaký by byl vhodný cílový stav lokality 2/ shrnout jak prakticky, kdo a za co by navržené v bodu 1 měl realizovat; to poslat mailem a nad tím proběhne krátká diskuse.
Tato přednáška je pro zájemce o hlubší vědomosti v rostlinné ekologii a geobotanice a v každém semestru ji přednáší jiný externí přednášející, aby mluvil o své bezprostřední práci a měl k disposici celý přednáškový běh sám. Cílem běhu je podat podrobnější výklad nějakého oboru/problému, než je možné učinit na běžných přednáškách, a ukázat, jak se v tomto konkrétním případě "dělá věda". Volba tématu je zcela na přednášejícím. Takto pojatá přednáška umožní (i když to vždy do značné míry záleží na přednášejícím):
- soustředit se na úzký, zajímavý a "živý" tématický okruh. Protože není třeba tak velké systematičnosti výkladu (tím se to liší od úvodních přednášek typu např. "Populační biologie rostlin"), je možné tématický okruh probrat důkladně; k tomu patří i ukázat jej jako otevřený pracovní problém (tj. včetně příp. slepých uliček), nikoli jako uzavřenou disciplínu.
- zdůraznit metodickou stránku věci (jak se pracuje) i její historickou stránku (jak se na to či ono přišlo)
- zdůraznit přesahy do úplně jiných disciplín (na něž opět v systematické přednášce není čas, protože by zavedly výklad příliš daleko)
- umožnit účastníkům přímou práci s daty nebo literaturou a diskutovat.
Ve školním roce 2020/21 přednáší Přemysl Tájek ze Správy ChKO Slavkovský Les.
Cílem přednášky bude ukázat, jak reálně funguje státní ochrana přírody a co obnnáší práce na CHKO. Krom ukázek konkrétních příkladů, co se na CHKO řeší, a povídání jak CHKO funguje zevnitř, tak Přemkova přednáška má i za cíl udělat úvod do oblastí, jež botanik na CHKO často potřebuje, ale studium geobotaniky jej k tomu nepřipraví
(zejména legislativa okolo ochrany přírody). Přednáška se bude konat 11. a 12.1. v semináriu.