Jak se dělá ochrana přírody – geobotanik na CHKO
Plán kurzu 2021
Jindřich Prach (AOPK ČR, cts UK, doktorand na kat. botaniky PřF UK)
Termín – víkend 17.-18.4., možno mírně upravit po dohodě s přihlášenými
Kurz má přiblížit, jak se vědecké poznatky geobotanika uplatňují v praxi. Co dnešní ochrana přírody v našem prostředí pro výzkum nabízí? Jak nenarazit při případném žádání úřadů o povolení? Jak může každý využívat četné dostupné podklady a data, jak může domlouvat, realizovat a vědecky využít ochranářská opatření.
Vítáme diskuse chtivé studenty všech oborů, nejen botaniky!
Náplň:
Exkurze v CHKO Český kras s ukázkami, jak přírodovědec, absolvent botaniky, ve státní správě ochrany přírody pracuje
- co se daří i co se nedaří a nezvládá
- návštěva lokalit, kde se provádí ochranářský management – výřezy křovin, pastva, ředění lesa, výsadby alejí apod. a diskuse nad tím
- návštěva lokalit ikonických druhů – Dracocephalum austriacum, Adenophora liliifolia, Cypripedium calceolus, ukázka pokusů o záchranu, diskuse historie lokalit a co z toho vyplývá (a jestli to vůbec má cenu)
- návštěva sídla Správy CHKO a ukázka práce tam, případně diskuse s dalšími zaměstnanci
Přednášky (dle situace, na kat. botaniky, příp. částečně v Karlštejně na CHKO, dohromady 1 den):
Náplň možno měnit, přizpůsobit přání přihlášených, doplnit… návrh:
- Změny krajiny a vegetace v kostce. Co je dnes jinak, že musíme něco chránit?
- Musíme? Proč? Služba občanům, skanzen nebo že se nám to prostě líbí.
- Chráněná území – rezervace apod.; co to je, ale hlavně co to znamená v praxi. Kde najít kde jsou, vymezení, definice předmětů ochrany, plány péče – jsou na webu a co užitečného obsahují; co si dohledat, když chci někde bádat; co připomínkovat, když mi na nějakém oblíbeném území záleží; o co a proč žádat o povolení, když chci někde bádat – jak je to formálně (úřad), ale i jak je to reálně (raději se úřadu neformálně zeptat)
- Druhová ochrana, chráněné druhy – co z ní vyplývá a nevyplývá a k čemu lze využít; rozdíl v druzích ohrožených (červené seznamy) a vyhláškových (chráněných), plánované legislativní změny
- Úřady a orgány ochrany přírody v ČR – velmi rychlé shrnutí – Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, krajské úřady, obecní úřady, ministerstvo, inspekce životního prostředí… – jak se ve změti kompetencí vyznat, když něco chci
- Zdroje dat pro botanika a ochranáře, ukázky přístupnosti na webu a ukázky využití – mapy (základní mapy; letecké snímky včetně archivu historických; mapový server AOPK – biotopy aj.; lesnické mapy porostní, typologické aj.; digitální model terénu LIDAR); databáze – nálezová databáze ochrany přírody, ukázky množství dat a ukázky chyb, přímé ukázky, jak dostat data, srovnání s databází Pladias; DRUSOP
- Dotace v ochraně přírody – program péče o krajinu, program na obnovu přirozených funkcí krajiny, operační program životní prostřed í – jak si snadno sáhnout na peníze chci-li pečovat o oblíbenou lokalitu; problém, že (zatím) je víc peněz než kompetentních zhotovitelů a smysluplných žádostí, tak se nezřídka platí blbosti
- Příklady ochrany přírody v minulosti - 19. stol. první rezervace pralesů u nás, ochrana pro „jemnocit pana knížete“ a kritiky za hospodářskou újmu jako by to bylo dneska; spolky okrašlovací ochranné a zalesňovací – účtenky za akáty a černé borovice na přípražské stráně, ochrana domoviny, časopisy Krása našeho domova, Natur und Heimat aj., střediska památkové péče a ochrany přírody, okresní konzervátoři… - ukázka jako zdrojů dat pro výzkum i ukázka, že přístup a problémy se stále stejně vrací
Zkouška – k uchazečem vybrané jakékoli oblíbené lokalitě zpracovat (v rozsahu pár vět, maximálně stránky textu) 1/ shrnutí ochranářského významu, stávající ochrany, případně minulosti lokality, shrnout návrh co by tam bylo věcně dobré dělat a nedělat a jaký by byl vhodný cílový stav lokality 2/ shrnout jak prakticky, kdo a za co by navržené v bodu 1 měl realizovat; to poslat mailem a nad tím proběhne krátká diskuse.
Please note, the lectures are given in Czech language only. This lecture is given by invited people from other universities and research institutes.
Each semester is taught by somebody else; the general rule is that the individual lecturers should span the whole field of plant ecology. The aim of this lecture is to provide enough room to show working methods, hypotheses building and testing in some (rather narrow) field of plant ecology.
There is ample time for discussion and for a "hand on" work with the original data.